Matkort till treorna på Hvitfeldtska!

Att spara pengar är bra, exempelvis kan det ge en möjlighet för en enskild individ att spara ihop till något riktigt fint, eller för en skola att bygga ett utegym. Men att spara pengar genom att låta gymnasieelever gå hungriga är inte särskilt bra. Tyvärr är detta verkligenheten för cirka 2000 elever på Hvitfeldtska Gymnasiet, till följd av kilometerlånga köer som elever tvingas stå i på sina lunchraster på 40 minuter.

Livsmedelsverket konstaterar i sin rapport ”Bra måltider i skolan” från 2018 att ”För att eleverna ska få tillräcklig tid för att äta, men också tid att prata och umgås bör varje elev ha möjlighet att sitta vid bordet i minst 20 minuter.” Verkligheten på Hvitfeldtska är att man blir glad om man hinner äta på 10 minuter för att sedan stressa vidare till nästa lektion.

Effekterna av att elever stressar till och från skolmatsalen varje dag utan att hinna äta ordentligt kan till exempel vara dålig koncentration, oro och sämre studieresultat. Detta borde skolan ta på allvar, och därför införa matkort som ett sätt att minska köerna och stressen till skolmatsalen.

Tidigare treor har fått matkort, och förra året såg vi en betydande skillnad från det att matkort infördes. Jag ber om din underskrift för att treorna även detta året ska få denna fantastiska möjlighet till en trevligare och mer hälsosam matstund varje dag.

Genom att underteckna godkänner jag att Adam Bouganim lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.