Låt Zaker stanna

"Det var samma sak varje dag. I över ett år kom talibanerna till Zakers hemby med ett foto av honom i högsta hugg. Efter att de kidnappat, torterat och mördat hans far, hade talibanerna bestämt att Zaker, den äldste sonen, var familjens nästa betalning för att få bo kvar i Jaghori, området där de hade bott i flera generationer.

Zaker ville inte fly. Han ville inte lämna sina yngre syskon och sin mor, särskilt inte nu när de inte längre hade gården att livnära på. Gården som hade varit hans familjs levnadsbröd i alla år. Gården hade de fått sälja för att få ihop lösensumman som talibanerna krävde dem på. Nu fanns inte gården, eller hans far, längre, det var 15-årige Zaker som var mannen i huset och familjens enda hopp. Han ville inte fly...."

Detta är vad Zaker fick uppleva som barn, innan han tog modet till sig och flydde hemlandet - för sitt liv. Hans resa genom Europa, jobbandet på snuskiga hotell och transporter som vi inte ens hade ansett vara bra nog åt djur. Men Zaker genomled det, och ni som känner honom vet vilken generös, glad och omtänksam kille. Fattar ni? Han blev Zaker med det största hjärtat, Drottning Blanka-eleven, tennistränaren, hotellvaktmästaren, pojkvännen till Amanda och bonussonen till Ann och Stellan. Han är alla dessa tingen trots allt.

Vi reda på att han uppehållstillstånd har fått avslag.

Svenska regeringen tycker inte att där finns 'hot nog' nu när talibanerna har slutat leta efter honom. Men det är för dem inte vet var han befinner sig, men återvänder han till sitt hemland... så är det ingen som vet vad som kommer hända med Zaker. De har istället fördärvat livet för hans systrar och mor...

Migrationsverket tycker att Zaker är tillräckligt psykiskt stabil för att klara av ett nytt liv i Kabul. MEN det vi inte får glömma är att det inte var hans val att lämna Jaghori. INTE HANS VAL.

Enligt FN är Afghanistan världens andra farligaste land att bo i - Svenska regeringen (alla världens regeringar) rekommenderar att man absolut inte reser dit, bara Syrien har högre dödssiffror för civila.

Talibanerna har utplånat Zakers hem och familj i Afghanistan, hotet där är fortfarande högst verkligt.

Zaker har varit i Sverige i fyra år, han pratar flytande svenska, har svenska vänner och svenska vanor - han har känslor, starka känslor för sitt nya land Sverige som han älskar och respekterar. Han har jobb (arbetstillstånd), ett hem, en familj och bra betyg från skolan och ska ta studenten till våren 2020. Jag (Nelly) har lärt känna Zaker när jag började på drottning blanka. Han är en person som är den mest godhjärtade människan som finns. Han ser personer när andra glömmer eller tittar bort. En sån stor och fin egenskap hos Zaker.

Men det är nu DU kommer in i bilden som läser detta. DU kan nämligen göra skillnad genom att skriva under med ditt namn. Har du några meningar eller ord till övers som beskriver Zaker så får du gärna skriva med det i din kommentar.
VI KAN FIXA DETTA <3

Genom att underteckna godkänner jag att Zaker / Nelly lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.