Låt Sara Rizk och alla högskolestuderande få studera vidare!

Sara Rizk kom från kriget i Syrien för 4 år sedan. Hon har på bästa sätt anpassat sig in i vårt samhälle, lärt sig vårt språk, fått toppbetyg och kommit in på läkarlinjen, men tvingas hoppa av och börja jobba som städare för att få stanna i Sverige. Därför att studiemedel inte räknas som inkomst - och hon - liksom många andra i samma situation - måste visa att de kan försörja sig själva. Detta är ett enormt slöseri!

Sverige behöver läkare. Att bli läkare är hennes dröm. Att inte låta henne och andra högskolestuderande få bidra med sin fulla potential i vårt samhälle är ett fruktansvärt slöseri och signalerar att det är meningslöst att försöka nå sina mål.

Denna regel måste ses över och allra minst så måste undantag kunna göras genom en snabb personlig prövning eller på rekommendation av ansvariga utbildare.

Vid TV4:as inslag ville beslutsfattarna inte ens kommentera detta - vi ska få dem att kommentera och att ändra på detta beslut. Sara och andra studenter i hennes situation ska få återuppta sina studier!

Helena Martinsson    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Helena Martinsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.