Låt mormor få stanna!

Detta är min mormor Asso Gharib. Hon är 70 år och har bott i Sverige i 13 år nu. Hon är i Sverige på grund av sina fyra barn och fjorton barnbarn, som har bott här i över 25 år.

Allt började för 15 år sedan med morfar som åkte till USA för att bosätta sig där med min mormor. USA tog emot båda två och med ett Greencard skulle de få stanna.
Men mormor ville inte alls åka egentligen men gjorde det för att inte förstöra morfars dröm.
Båda två stannade där i mindre än 6 månader och under tiden såg morfar att mormor inte alls var lycklig då hon saknaden Syrien så himla mycket, morfar insåg då att resa tillbaka hem skulle vara det bästa för hans hustru så de återvände hem.
efter 2 år så gick morfar tragiskt bort och det var bara min mormor kvar. Hon var ensam då alla hennes syskon, barn, barnbarn och kusiner var i Sverige.

Efter morfars bortgång försökte hennes barn att få henne till Sverige då de visste hur mycket hon påmindes och sörjde sin make.  Hon sökte asyl och fick då återförenas med alla hon håller kärt.
Dagen då hon kom till Sverige så var jag (hennes äldsta barnbarn) 10 år gammal, idag är jag 23 år. Det har gått 13 år sedan hon varit asylsökande men har ännu inte fått ett uppehållstillstånd. Vi har gjort allt i vår makt för att kunna ha henne här med oss. Flertal advokater, stora summor, sömnlösa nätter och ett oändligt antal samtal och besök hos migrationsverket, men inget verkar fungera. Migrationsverket har beslutet att hon skall utvisas. Hon kan inte utvisas till sitt hemland då det råder krig, men de vill inte att hon stannar kvar här. Hon skall utvisas till USA. Ett land hon inte har en koppling till, ett land där hon inte kan språket, ett land där hon inte känner NÅGON ALLS, ett land som lämnar henne i ensamhet. Allt på grund av att min morfar för 15 år sen ville flytta dit i ett par månader. Migrationsverkets beslut grundar sig i att hon tidigare fått beviljat uppehållstillstånd där, vilket gör att de kanske också kan "ta emot" henne nu. Om hon blir utvisad riskerar vi att hon lämnas ensam utan tillgång till familj och socialt nätverk som ska vägas in vid utvisning till länder där nätverket är avgörande för att klara sig. Hon lider utav högt blodtryck som förvärras vid oro och stress. I 13 år har hon levt med rädsla att inte kunna få vara med sin familj. Mormor har diabetes med och har idag ingen tillgång till vård, medicin eller någon form av statlig hjälp alls på grund av utvisningsbeslutet. Detta påverkar hennes hälsa enormt mycket.

Alla som känner Asso beskriver henne som den mest godhjärtade människan som finns. Hon sätter alla andra före sig själv och omfamnar varje människa som det vore hennes eget barn. Under veckodagarna spenderar hon de flesta i kyrkan och arbetar även som volontär i kyrkans secondhand butik (som visas på bilden nedan). Detta är det bästa hon vet, att ge, utan att förvänta sig något i gengäld. Det gör enormt ont i mitt hjärta att veta att hon kommer hamna i ett främmande land helt ensam. Detta är vår absolut sista utväg och vi behöver verkligen all hjälp vi kan, att ni gillar/delar inlägget betyder otroligt mycket för oss då en spridning kan uppmärksamma hennes problem samt alla andra som kan ha hamnat i liknade situationer. Under alla dessa år har hennes barn försörjt henne, betalat hyra, mat och allt som tillkommer, vilket de gör med glädje. Vi ber inte om pengar, bostad eller bidrag, vi ber endast om din uppmärksamhet, ditt namn och dina tips om du har några.

Snälla hjälp min underbara mormor att få vara kvar med oss.

asso_1.jpg