Låt Handens museum och smedja leva

Vi tycker att Handens museum och smedja ska få leva vidare på Getporsvägen 8. En plats för kultur sedan mer än trettio år. Denna idealiska plats saknar motstycke i Handen. Gården är ett värdefullt inslag i stadsmiljön, en grön liten oas, ett Handens egna lilla Skansen med sina gamla byggnader, getter och höns museum och smedja. Här finns även det s.g.s. sista bostadshuset från 1920-talet i det egentliga Handen, en av Handens äldsta byggnader. Handenområdet har genomgått en oerhörd expansion och förtätning som fortfarande pågår. De sista spåren av gamla Handen blir i detta förändrade samhälle alltmer värdefulla miljöer.                  Vi vet att sedan gammalt (ända sedan 1950-talet faktiskt) har Haninge kommun haft varierande planer på att exploatera området Norra folkparken där Handens museum ligger i västra kanten. Vi hoppas, när nu detaljplanearbetet tas upp på nytt, att kommunen kan omvärdera sina tidigare idéer.  Att bevara Handens museum och smedja handlar om att undanta en tomt från exploatering. Att försöka flytta verksamheten inom Handen är konstaterat förenat med stora svårigheter. (Är det ö.h.t. möjligt?)                  Smedjan ligger ett stenkast från den gamla smedjan som ursprungligen bar namnet ”Handen”, att riva detta vore som att döda en del av orten Handens själ. Låt oss fortsätta att kunna njuta av denna miljö på gångavstånd för alla i stadskärnan som kan gå och hälsa på djuren, höra hammarslagen från smedjan, gå på festivaler och marknad, musikaftnar m.m. Låt skolgrupper fortsätta komma och prova smide och möta forntiden. Låt smeder fortsätta att utbildas och låt familjen som bor och sköter om gården få fortsätta med det. Kort sagt: Låt Handens museum och smedja få leva!!!     HM_gycklare.png

Martin Ahlsén, Handens museum och smedja    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Martin Ahlsén, Handens museum och smedja lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.