Låt Emine och hennes familj stanna i Sverige!

Åttaåriga Emine har varit på flykt i hela sitt liv. Hennes unga föräldrar, som tillhör en utsatt minoritetsgrupp, Yazidier, flydde undan sina familjer och tvångsgiftermål i Armenien. När Emine kom till Nyhamnsläge blev hon trygg, pigg och glad, men efter beskedet om utvisning i december 2017 blev hon apatisk. Hon sondmatas och ger ingen respons på kontakt. Efter att pappan tagits i förvar har Emine, tillsammans med sin mamma Leyla och lillebror Timor, gått under jorden.

Kontakt med Rädda Barnen och Armeniens hälsomyndighet ger bedömningen att det inte finns någon möjlighet till vård för Emine i Armenien, och som Emines barnläkare säger till HD och Sydsvenskan: "Jag kan inte se att det är rimligt att ett land som Sverige utvisar en flicka med det här tillståndet när vi som läkare säger att det finns en chans att hon förtvinar och dör om hon utvisas".

Om de blir utvisade så väntar följande saker:

Allvarligt sjuka Emine blir lämnad utan vård.

Pappa Amer hotas av två års fängelse för utebliven värnplikt, då de var på flykt under tiden.

Mamma Leyla lämnas ensam utan stöd med två barn.

Stor risk för hela familjen att utsättas för hederskulturell hämnd.

Lägg två minuter på att skriva under namninsamlingen - för att öka deras chanser att stanna i Sverige.

Läs gärna artikeln i HD: https://www.hd.se/2019-09-06/byborna-i-nyhamnslage-sluter-upp-bakom-apatisk-flicka-som

Undrar ni något ytterligare så hör gärna av er till:

Charlotta Fredholm Elén: 073 - 027 86 22

Sören Elén: 042 - 34 41 00

Daniel Brännström: 070 - 328 77 50

Noah Brännström: 070 - 331 31 60

Noah Brännström    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Noah Brännström lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.