Låt alla som vill skriva högskoleprovet våren 2021 få skriva!

Vi är i skrivande stund ca 100.000 som väntar på att få skriva högskoleprovet för att kunna komma in på våra drömutbildningar. Efter ett inställt prov i våras kommer det nu till hösten att genomföras ett begränsat prov för förstagångsskrivare.

Mångas framtid hänger på om högskoleprovet blir av och UHR:s plan var från början att ha två prov våren 2021. Det finns just nu två prov som är redo att genomföras. Problemet är att det tar två år att ta fram ett nytt prov. Och om de nu använder ett av de två prov som finns till förstagångsskrivare i höst, finns det bara ett prov kvar för oss andra i vår. Konsekvensen av detta blir att alla vi som faktiskt vill skriva provet inte kommer få göra det. Sista gången man kunde skriva provet var hösten 2019, och nästa gång vi isåfall får måjlighet att skiva blir 2021. Vilket innebär att det kommer ha gått två mellan provtillfällen.

Varje dag ser vi ständigt överfulla tåg, bussar, caféer, restaruanger mm... utan att spridningen av Covid-19 ökar. Det är därför obegripligt hur UHR har resonerat eftersom man ändå sitter med två meters mellanrum på provet. Ytterligare åtgärder skulle kunna tas så att provet kan genomföras trots rådande pandemi, tex. att anordna fler provlokaler. Vill man så går det, speciellt när så mångas framtid står på spel!

Vi vägrar sitta och se på medan någon annan bestämmer över vår framtid åt oss. Vi väljer därför att ta detta i egna händer, och ber er alla därute att hjälpa oss att sprida detta viktiga budskap!

Snälla hjälp oss att framföra detta budskap genom att skriva på denna namninsamling.

Genom att underteckna godkänner jag att Lakardrommen lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.