Krokoms kommun – låt Almåsa leva vidare

almåsa_nytt.jpgKrokoms kommun – låt Almåsa leva vidare

Krokoms kommun publicerade ett pressmeddelande den 20 juni att de ej avser att köpa anläggningen vid Almåsa, skidbacken, värdshus mm.

Egentligen inget oväntat beslut från Krokoms kommun då investeringsviljan i Offerdalsregionen har lyst med sin frånvaro en längre tid. Offerdal står för en betydande del av tillväxten i Krokoms kommun och kommunen har stora ambitioner att vara attraktiv och öka befolkningstalen framåt, men resursfördelningen till olika anläggningar i kommunen skevar som sagt stort, nyligen beslutade kommunen om fem miljoner till en allhall i Krokom och stora bidrag går till en konstgräsanläggning i Ås, i och för sig efterlängtad.

Men till Offerdal går inga satsningar, inga investeringar. Det är dags för ändring på det, Almåsa skidanläggnings framtid är oviss och Krokoms kommun har alla förutsättningar att genomföra ett köp och säkra framtiden för kommunens enda skidbacke av både Sverige nivå och till och med världsnivå med stjärnor som Shiffrin som lägger sin träningstid på plats i Almåsa.

Vad betyder det för Krokoms kommun att världens bästa skidåkare lyfter fram Almåsa och tillika kommunen i media, vad betyder det att evenemang som Europacupen genomförs i Almåsa för kommunen. Hur viktigt är attraktionskraften i dessa evenemang för att turister från hela Sverige och Europa hittar till Almåsa, Offerdal och Krokoms kommun?

Men viktigast av allt, bygdens ungdomar som växer till antalet riskerar att bli av med sin skidbacke, sin favoritsysselsättning och Almåsas skidklubb riskerar att förlora sin hemmabacke, en klubb som haft en fantastisk tillväxt de senaste åren.

Vi vill att Almåsa ska leva vidare och att kommunen investerar och satsar i Offerdal, vi vill att man från politiskt håll tar omtag i förhandlingarna med säljarna och kommer fram till en lösning. Vi vill att det finns en vilja och framtidstro bland politiker och tjänstemän att Almåsa är ett viktigt skyltfönster för kommunen, på flera sätt, medialt lokalt, i Sverige, i världen, men återigen är backen så viktigt för bygdens och kommunens barn och ungdomar där backen bidrar till folkhälsa och rörelseglädje för både unga som äldre och en gemenskap för bygdens invånare.

Vi som skriver under denna namninsamling, vädjar till Krokoms kommun att investera i och köp Almåsa, rädda vår backe

Insamlingen kommer överlämnas till kommunstyrelsens ordfördande Maria Jacobsson

Livskraft i Offerdal