Ja till sjukvårdsförsäkring i Thailand

Vi är ett flertal föreningar för svenskar boende i Thailand och gemensamt för medlemmarna är att de bor stora delar eller hela året i Thailand. Dessa föreningar försöker på olika sätt övertyga svenska myndigheter om att sjukvården för svenska skattebetalare som bor i eller besöker Thailand skall betalas genom det svenska hälso- och sjukvårdssystemet eftersom vi alla betalar skatt (Sink-skatt eller normal skatt) i Sverige. Idag betalas bara sjukvården från Sverige om man bor i ett EU-land eller i ett av de fåtal konventionsländerna.

Dessutom drabbas Thailands sjukvårdssystem av ökade kostnader då många oförsäkrade svenskar inte har medel att till fullo betala den vård som erhållits. Mer information finns i artikeln http://scandasia.com/uninsured-foreigners-burdens-thai-public-hospitals/

Det fanns en statlig utredning som heter Svensk social trygghet i en internationell värld som fick utökade direktiv under 2015 (dir. 2014:109), S 2014:17. Denna utredning arbetade tom den 31 januari 2017,  utredningens uppdrag . Utredningens förslag finns nu tillgängligt SOU 2017 5 Svensk social trygghet i en globaliserad värld, Del 1 av 2 samt Del 2 av 2.

SAMS (Samorganisationen för svenskföreningar i Thailand för Ja till sjukvårdsförsäkring) har nu skickat in sitt remissvar på utredningen "Svensk social trygghet i en globaliserad värld (SOU 2017:5)". Remissvaret med bilagor finns tillgängligt via följande länk: https://www.dropbox.com/sh/vbwhapd1g6o2rgt/AAAexDNiq1KZc3kfuIh-D0f-a?dl=0

Vi vill hemskt gärna att ni stöder oss genom denna namninsamling. Även om ni idag inte bor i Thailand men kanske har en önskan att flytta hit senare i livet och om ni då vet att er sjukvården kommer att betalas utan dyra privata försäkringar som ofta har stora begränsningar.

Vi ser gärna att ni också går med i Facebook-gruppen  Ja till sjukvårdsförsäkring i Thailand .

Tack på förhand.

Föreningarna

Svenskar i Udon Thani, Kjell Nyström, kjell.nystrom@gmail.com

Svenskar i Hua Hin ( http://www.svenskforeningenhuahin.se/ ),Lars Olof Fagerström, larsolof50@gmail.com

Svenskar på Phuket, Bo Jonsson, bojon75@gmail.com

Scandinavian Expats Pattaya Club ( www.vikingpattaya.com )

Scandinavian Society Siam ( sss.or.th/ )

GLÖM INTE ATT BEKRÄFTA ER UNDERSKRIFT I UTSÄNT MEJL. KAN HA HAMNAT I SKRÄPPORT-MAPPEN.

=============================================================

Ett antal personer, mig inkluderat, har skickat brev till olika makthavare och uttryckt sina synpunkter på avsaknad av sjukvårdsförsäkring för skattebetalare utanför EU/EES samt synpunkter på den föreslagna höjningen på 25% av SINK.

Får jag be er alla som skriver under att också skicka e-mail eller brev till politiker, beslutsfattare, organisationer och andra som ni tror kan påverka och besluta i dessa frågor.

Exempel på brev finner ni via följande länk https://www.dropbox.com/sh/i4vr7kc1uz9mi2s/AABHxaYebfx45fZcnAabENXwa?dl=0

Där finns också en fil med de e-meiladresser som tidigare brevskrivare använt.

Glöm inte att avsluta era brev med namn, adress, telefon, e-mail adress eller annan kontaktinformation annars är det risk att det hamnar i papperskorgen hos mottagaren.

Hör av er till mig om ni inte kommer åt mappen och de exempel som finns där.

Om ni skickar ett brev, kopiera mig (kjell.nystrom@gmail.com)

Genom att skriva under godkänner jag att Kjell Nyström överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.