Ja till sjukvårdsförsäkring i Thailand

Vi är ett flertal föreningar för svenskar boende i Thailand och gemensamt för medlemmarna är att de bor stora delar eller hela året i Thailand. Dessa föreningar försöker på olika sätt övertyga svenska myndigheter om att sjukvården för svenska skattebetalare som bor i eller besöker Thailand skall betalas genom det svenska hälso- och sjukvårdssystemet eftersom vi alla betalar skatt (Sink-skatt eller normal skatt) i Sverige. Idag betalas bara sjukvården från Sverige om man bor i ett EU-land eller i ett av de fåtal konventionsländerna.

Dessutom drabbas Thailands sjukvårdssystem av ökade kostnader då många oförsäkrade svenskar inte har medel att till fullo betala den vård som erhållits. Mer information finns i artikeln http://scandasia.com/uninsured-foreigners-burdens-thai-public-hospitals/

Det finns en statlig utredning som heter Svensk social trygghet i en internationell värld som fick utökade direktiv efter att vi under 2015 lämnat information om situationen för svenskar i Thailand, på begäran i december 2014 av ministern för äldre, Åsa Regner (dir. 2014:109), S 2014:17. Denna utredning arbetar tom den 31 januari 2017 och vår fråga ryms idag inom utredningens uppdrag .

Se även ”Projekt Sjukvård på Phuket” på sidan hemsidan för Skandinaver på Phuket för mer information.

Vi vill hemskt gärna att ni stöder oss genom denna namninsamling. Även om ni idag inte bor i Thailand men kanske har en önskan att flytta hit senare i livet och om ni då vet att er sjukvården kommer att betalas utan dyra privata försäkringar som ofta har stora begränsningar.

Vi ser gärna att ni också går med i Facebook-gruppen  Ja till sjukvårdsförsäkring i Thailand .

Tack på förhand.

Föreningarna

Svenskar i Udon Thani, Kjell Nyström, kjell.nystrom@gmail.com

Svenskar i Hua Hin ( http://www.svenskforeningenhuahin.se/ ),Lars Olof Fagerström, larsolof50@gmail.com

Skandinaver på Phuket ( http://www.skandphuk.dinstudio.se/ ), Bo Jonsson, bojon75@gmail.com

Scandinavian Expats Pattaya Club ( www.vikingpattaya.com )

Scandinavian Society Siam ( sss.or.th/ )

GLÖM INTE ATT BEKRÄFTA ER UNDERSKRIFT I UTSÄNT MEJL. KAN HA HAMNAT I SKRÄPPORT-MAPPEN.

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.

Du kommer att få ett e-postmeddelande med en länk för att bekräfta din signatur. Vänligen kolla din inkorg (och skräppostmapp).