Ja till att Kaftrio ska ingå i läkemedelsförmånen

BE4425F7-4E13-4B8E-ADDE-B25776B3DC6F.jpegTLV (tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket), NT-rådet (rådet för nya terapier) och läkemedelsbolaget Vertex ska tillsammans hålla förhandlingar kring en ny medicin som finns att tillgå för patienter med sjukdomen Cystisk fibros, denna medicin är inte bara symtomlindrande utan korrigerar det fel som ger upphov till sjukdomen på cellnivå. I studier finns det ingen annan korrektor som ens är i närheten att fungera så bra som kaftrio gör. 2018 sa TLV äntligen ja till Orkambi efter flera nekanden. Orkambi är också en korrektor men som dels inte har samma lovande resultat och som dels inte fungerar på en lika stor patientgrupp som Kaftrio gör. Det är av yttersta vikt att TLV säger ja till att Kaftrio ska ingå i läkemedelsförmånen då den utan tvekan kan rädd liv och fördröja eller helt och hållet utesluta att en lungtransplantation behövs för patienterna som lider av Cystisk fibros. Endel länder i Europa har redan förhandlat kring medicinen och gjort den tillgänglig för patienterna. TLV måste också se till att detta sker och det fort eftersom människor dör under tiden. För mer information kring cystisk fibros och kaftrio kan ni läsa på rfcf.se men viktigaste av allt är att ni skriver under denna namninsamling för att vi ska kunna visa för berörda myndigheter och personer att vi har folkets stöd och vilja bakom oss och att vi är många som tycker det är befogat att den här nya, lifechanging medicinen kommer patientgruppen till gagn. Kom ihåg att gå in på din Mail efter du skrivit under och bekräfta att de är du som gjort det. Tack på förhand

Johanna Modig, Fonden Citronfjärilen    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Johanna Modig, Fonden Citronfjärilen lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.