Islamistiskt center i Stenhagen - nej tack!

I stadsdelen Stenhagen i Uppsala har en bygglovsansökan inlämnats för att bygga ett islamistiskt center. Föreningen bakom denna bygglovsansökan har kopplingar till terroruppviglare och negativ särbehandling av kvinnor.

Byggnaden planeras för att hålla kvinnor och män segregerade där kvinnor inte får gå in via huvudentrén. Istället ska kvinnorna gå in i en liten sidodörr med separat liten korridor och en mindre del av åskådarplatserna i bönerummet. Byggnaden i övrigt planeras för män på de båda våningsplanen. Antalet platser i bönerummet anges som 65 för kvinnor och 255 för män fördelat på två plan.

Islamistiskt_center_i_Stenhagen.pngEtt islamistiskt center i Stenhagen bidrar inte till att höja området upp ur utanförskap, utan tvärtom riskerar ett förverkligande av ett sådant bygge bidra till att området förblir ett utanförskapsområde.

Stenhagen behöver i högre grad bli en del av övriga samhället, mer respekt för jämställdhet och mer respekt för myndigheter såsom Polismyndigheten. Föreningen bakom byggplanerna kan tyvärr bidra till att förvärra eller cementera områdets segregation.

Vi som skriver under denna namninsamling står upp för demokrati, alla människors rätt till likabehandling, jämställdhet och ett Stenhagen utan islamistiskt center.

Genom att skriva under godkänner jag att Simon Alm överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.

We will advertise this petition to 3000 people who are viewing other petitions on our site, but have not yet viewed this petition.