Hjälp oss att hjälpa Omid!

Omid Popal, en av många som varje dag blir nekad rätten till att få stanna i detta avlånga land! SNÄLLA VAR MED OCH SKRIV UNDER!!

Omid förtjänar inte detta! Vad hände med alla likas värde?! Finns så många andra att skicka hem. Omid är en hårt arbetande kille som vill ha en ny start på livet. Tycker vi inte att han är värd det?!

– Det är världens bästa kille. Superduktig, snabblärd och jätteomtyckt av sina kollegor. En sån kille man vill ha helt enkelt, säger platschefen Martin Lyche Simonsson.

Nyligen fick Omid Popal sitt sjunde avslag från Migrationsverket och Migrationsdomstolarna. De tre första gällde asylansökan och de följande tre ett så kallat spårbyte. Det sista avslaget återkommer vi till.

Spårbyte innebär kortfattat att den som nekats asyl men är fast anställd, och så kommer förbli, kan ansöka om arbetstillstånd. I Omids fall föll det på att Migrationsdomstolen inte anser att hans pass är en godkänd id-handling. Passet är utfärdat av afghanska ambassaden i Stockholm som också lämnat ett intyg om dess äkthet. Migrationsdomstolen uppger å sin sida att passet bygger på ”handlingar som har ett mycket lågt bevisvärde”.

– Man tar sig alltså rätten att underkänna en suverän stats hela system för att utfärda pass.

Anders Göransson var Omid Popals gode man innan han fyllde 18 och fortfarande engagerad i hans ärende – som gjort honom ”förvånad, förargad, förbannad”.

Omid själv suckar. Att pendla mellan hopp och förtvivlan i flera år har tärt på 21-åringen.

Vad skulle det betyda att få stanna i Sverige?

– Jag skulle känna mig som en hel människa. Det är allt jag funderar på.

Omid rättar sig själv.

– Allt som jag funderade på. Nu är detta allt jag kan tänka på. Vad händer om jag blir utvisad?

Genom att underteckna godkänner jag att Jalal lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.