Hjälp Mustafa Stanna

589F359A-5084-4930-A83A-2F6C192A5E31.jpeg

"Efter nästan sex år i Sverige ska Mustafa utvisas till Afghanistan.

Han befarar att han kommer dödas för sin kristna tro – men Migrationsverket håller inte med.

Nu har han tre veckor på sig att ta farväl av sina två svenska familjer." Utdrag ur Rósanna Róbertsdóttir artikel Mustafa ska utvisas till Afganistan: ”Allt jag har finns här" (Aftonbladet, 22/5-21)

Mustafa kom till Sverige i oktober 2015. Då var han 16 år. Han tvingades fly från sitt hemland Afghanistan på grund av att han var trolös, vilket han riskerade att bli dödad för. Det slutade med att han och ett trettiotal andra flydde i en båt gjord för fyra pers över medelhavet.

När Mustafa väl kommer till Sverige blir han intervjuad under asylutredningen. Där berättade han hur han var trolös, vilket skulle komma att bli ett av de största misstagen han någonsin gjort. Mustafa blir nämnligen under asylutredningen mer och mer engagerad i kyrkan. När utredningen efter tre avslag avslutas, döper han sig och blir kristen.

Mustafa ansöker om verkställighetshinder, och beviljas senare en ny prövning. Han ansöker om detta på grund av sin nyfunna tro på Gud. Migrationsverket anser dock att det är underligt att Mustafa plötsligt blivit kristen. De menar på att han blivit det enbart för att få stanna i Sverige, och om han blir tillbakaskickad till Afghanistan, inte kommer fortsätta praktisera sin kristna tro, och därmed inte kommer utsättas för något hot. Mustafa har dock varit tydlig med både vänner, familj och Migrationsverket att hans tro är på allvar, och att han vill fortsätta praktisera den vart han än befinner sig. Han fasar att bli mördad om han återvänder till Afghanistan.

Mustafa med familj och vänner vädjar nu att alla som kan skriver på och delar detta. Namninsamlingen ska visas för domaren i migrationsöverdomstolen när Mustafa ska överklaga domen, som kommer att äga rum inom tre veckor.

Genom att underteckna godkänner jag att Lisbeth Svensson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.