Hjälp kristna Matin stanna i Sverige!

Matin kom till Sverige i mars 2015 från Afghanistan. Han har fått avslag på sin asylansökan och förväntas nu lämna Sverige. Detta trots hot från hemlandet (familj och vänner) för sin kristna tro.

Funderingar kring sin religion började redan i hemlandet då han inte kände sig hemma i islam. När han kom till Grekland 2014 kom han av en tillfällighet i kontakt med en präst som pratade persiska och det var efter samtalet med honom som Matins intresse för kristendomen väcktes. Efter han pratat med prästen,  satt han som flykting i fängelse under 2014, i Grekland. Under den tiden  och sedan under hans resa genom Europa fortsatte tankarna och när han kom fram till Sverige började han söka upp mer information och tog kontakt med kyrkan.

Matins beslut att lämna islam var inget enkelt beslut och funderingarna pågick under lång tid. Han kände till slut att kristendomen var helt rätt för honom, han kände sig hemma och tog beslutet efter doputbildning att döpa sig, vilket han gjorde i augusti 2016.

Att bli kristen i Afghanistan är ansett så fruktansvärt oacceptabelt både av regering och familjer att devill se personen död.  När Matins familj fick reda på om hans konvertering hotade de honom att han var en skam för familjen, att de aldrig mer vill höra av honom och att de skulle vilja se honom död om han återvänder. Det innebär att han inte heller får ha kontakt med sina småsysykon som han älskar.

Allt han har finns i Sverige, han har en flickvän som han planerar ett liv med, deras gemensamma hund och en helt ny familj. Han kan språket och lever ett västerländsk liv med värderingar, tatueringar etc. Han har ingenting att återvända till annat än mot en rättssäker död. Han har ingen familj där som vill ta emot honom, han är hatad av de han tidigare kände som även hotat honom till livet om han återvänder.

Trots väldigt starka asylskäl och bevis på dem vill migrationsverket att han återvänder till Afghanistan. Det är helt obegripligt att migrationsverket vill skicka tillbaka en person till ett land där han kommer avrättas på grund av sin tro!

VI MÅSTE STOPPA DETTA!

Hjälp Matin att stanna i Sverige!

FÖR ATT ERT NAMN SKA SYNAS PÅ LISTAN MÅSTE NI BEKRÄFTA, GÖR DET VIA MAILET NI FÅR! FÅR NI EJ ETT MAIL, KOLLA SKRÄPPOST!

41930247_229079274626384_4467207562017636352_n1.jpg