HJÄLP KENNETH ATT FÅ HJÄLP

Kenneth Johansson, nu 33 år, föddes med epilepsi. Efter en olycka 2005 fick han en hjärnstamsskada som förvärrade sjukdomen. En vanlig dag genomgår han upp emot 50 anfall där han faller ihop och tuggar. Är han stressad eller nervös så ökar anfallen. När anfallen kommer faller han och oftast slår han sig väldigt hårt. När han är ensam i hemmet är han tvungen att använda skyddshjälm men den skyddar inte mot hjärnskakning och inte heller hela kroppen skyddas som ofta är märkt med blåmärken efter alla fall.

Till sin hjälp har han sambon Therese som snabbt är på plats för att hjälpa under den tid hon är ledig ifrån sin sysselsättning. Hon kan aldrig hitta på något med sina vänner eftersom hon ständigt passar och hjälper Kenneth på sin fritid.

Kenneth har även hundarna Wilma och Sara som är utbildade till att varna när anfallen kommer. Kroppen utsöndrar en doft varje gång ett anfall är i antågande och hundarna känner direkt vad som är på gång och gör Kenneth uppmärksam genom att skälla eller hindra honom i steget. När hundarna larmar sätter sig Kenneth ner på knä för att lindra smällen vid ett fall. Att han blir ensam med hundarna längre stunder gör att de blir mentalt utmattade, det blir för långa arbetspass och Kenneth är rädd att de blir psykiskt knäckta. Det här har även hundtränaren tillstyrkt. Hundarna bekostar han helt själv fast han endast har liten ersättning ifrån Försäkringskassan, bara Wilma har kostat honom 30 000 kronor i utbildning. Nu tränas Sara för att i framtiden ta över när Wilma går i pension.

Mellan 2010 och 2012 hade Kenneth personlig hjälp 40 timmar per vecka. Nya regler infördes och assistansen drogs in och utbyttes mot hemtjänst tolv timmar i veckan. Den har han haft fram till i slutet av september. Nu drar socialtjänsten i Timrå ner på hjälpinsatserna, trots att neurologer ger skriftligt utlåtande för utökat personligt stöd. Just nu har Kenneth punktinsatser med korta besök.

– De kommer hit och tittar till mig i fem minuter, sen går de. Personalen tycker själva att situationen är absurd. Jag kommer att bli isolerad i hemmet, kommunen kallar det ett skäligt liv och det kan jag inte acceptera, säger han.
Kenneth är stressad över beslutet som innebär förminskade hjälpinsatser och mer isolerad i hemmet, och då tilltar anfallen.

Jag som startat denna namninsamling som ska överlämnas till ansvarig på Timrå Kommun heter Anna-Lena Johansson och är Kenneths faster.
Kenneth är alltid glad och optimistisk. Nu har han tappat sin glädje och entusiasm. Han tycker om att åka ut på olika saker med släkt och vänner,
gå ut och äta på restaurang, ut och promenera med sina hundar som några exempel. Med detta beslut som nu Timrå kommun tycker är skäligt blir han instängd och kan inte göra dessa saker som är enkla och ingår i en vanlig vardag.
Vi i släkten hjälper han så gott vi kan men vi jobbar ju också och har även våra egna familjer.
Kenneth vill ha hjälp så han kan leva någorlunda normalt...som Ni och Vi.
Skriv under och hjälp Kenneth få Hjälp!!!!

Artikel som publicerades i Sundsvalls Tidning 2015-11-02

Artikel som publicerades i Sundsvalls Tidning 2014-03-24