Het aftreden van Ben Weyts

Ben Weyts is onze huidige minister van onderwijs. In mijn mening heeft hij niet de juiste beslissingen genomen rond maatregelen tijdens de coronapandemie, liggen zijn prioriteiten niet op de juiste plek en is het ook duidelijk dat hij niet om kan gaan met kritiek over zijn beleid en door een tekort aan zelfreflectie, niet in staat is om zijn eigen beleid aan te passen wanneer nodig. Zelfs niet wanneer de mentale en fysieke gezondheid van veel burgers er aan lijden. Hierdoor vindt ik dat minister Ben Weyts niet in staat is om zijn functie op een correcte manier uit te voeren.

Meneer Weyts haalt aan dat hij de scholen pas zal sluiten als echt alles geprobeerd is. Het wordt dus echt pas gezien als de allerlaatste maatregel die genomen zal worden. Ondanks dat er uit statistieken een duidelijke link gelegd kan worden tussen de schoolvakanties (waarin scholen dus gesloten zijn) en het dalen van coronacijfers. Deze cijfers worden schijnbaar genegeerd om het sluiten van de scholen maar uit te sluiten. De gevolgen van het openhouden van de scholen worden klaarblijkelijk genegeerd omdat onze minister weigert om terug te komen op zijn beleid. Hieruit is duidelijk voor mij dat minister Weyts niet in staat is de juiste beslissingen te nemen voor zijn volk en voor de volksgezondheid, dat hij niet kan omgaan met kritiek op zijn beleid en uit deze kritiek niet in staat is om zijn beleid aan te passen. Kort samengevat hij is niet in staat om de juiste keuzes te maken. Mocht minister Weyts beslist hebben om in september de scholen nog iets langer dicht te laten, hadden we nu misschien in een heel andere situatie gezeten.

Eén grote groep die valt onder het beleid van minister Ben Weyts zijn de studenten aan de hogescholen en universiteiten. De groep die het dichtst bij hun toekomst staat, de generatie die voorbereid moet worden op het "echte" leven na school. Helaas is er in het beleid van minister Weyts niet veel aandacht gespendeerd aan deze groep. Ikzelf ben ook student en ik spendeer de meerderheid van mijn dagen geïsoleerd in mijn eigen huis. Ik sta op, ik volg online mijn lessen en ik ga slapen. Dit is het geval bij de hele grote meerderheid van de studenten. We zijn ook al maanden uitzichtloos aan het wachten op perspectief, maar blijven maar teleurgesteld horen hoe we nog steeds thuis moeten zitten. Het mentaal welzijn van de studenten is op een historisch dieptepunt, onze schreeuwen om hulp zijn niet meer te negeren. Dit bewijst voor mij nog maar eens dat minister Weyts niet in staat is de juiste keuzes te maken voor zijn volk.

Conclusie: Ben Weyts, minister van onderwijs, lijkt mij niet de verantwoordelijkheid te hebben voor iemand in zijn functie. Iemand die zo hardnekkig vast houd aan zijn beleid en de gevolgen van zijn acties negeert. Want we kunnen niet meer rond de pot draaien, er is nood aan verandering. Er is nood aan actie. Er is nood aan iemand die de verantwoordelijkheid aan kan, deze persoon is zoals hierboven aangetoond, niet minister Weyts. Ik vraag dus voor het aftreden van Ben Weyts als minister van onderwijs in de hoop dat zijn opvolger de nodige stappen stapjes in de juiste richting kan zetten. Zodat we corona snel vaarwel kunnen zeggen.

Genom att underteckna godkänner jag att Senne Hermans lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.