Hantering av skolvalet 2022 i Sollentuna kommun

Vi är många vårdnadshavare i Södersätra (Väsjöområdet) som ifrågasätter Sollentuna kommuns hantering av skolvalet i år 2022. Vi har barn som ska börja förskoleklass till hösten, vilket innebär att vi har valt tre olika skolor inom ramen för skolvalet. De som har fått svar har tilldelats en plats på Rösjöskolan, en skola som inte fanns med bland de valda alternativen. Sollentuna kommun hävdar att de har tilldelat platser utifrån närhetsprincipen och säkerställer att alla bedöms likvärdigt. Utifrån svar från kommunen räknas avståndet från Väsjöområdet till Rösjöskolan via gång- och cykelväg genom skogen. Avståndet till Vaxmoraskolan har räknats ut via bilväg, även om kortare sträckning för fotgängare/cyklister finns och nyttjas redan idag av barnen som tar sig till/från Vaxmoraskolan.

Dessutom är det stora brister i planeringen kring områdets utbyggnad av skolor och service i Väsjöområdet. Många barnfamiljer valde att flytta hit givet den informationen som kommunicerades från Sollentuna kommun vid den aktuella tidpunkten. Utifrån ursprunglig tidplan beräknades Väsjöskolans första utbyggnadsettap vara färdigställt år 2015 och vara i bruk 2019/2020, vilket löpande skjutits på framtiden. Förseningar i utbyggnad av området ansvarar Sollentuna kommun för.

Vi ifrågasätter det fria skolvalet i Sollentuna kommun och kräver följande:

1.       Utöka med en förskoleklass i Vaxmoraskolan HT 2022, tack vare paviljonger i anslutning till skolan.

2.       Tidigarelägg bygget av Väsjöskolan med skolstart HT 2023 och inför F-9 på skolan direkt.

3.       Påskynda bygget och öppnadet av förskolan i Väsjöområdet.

Vårdnadshavare i Södersätra    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Vårdnadshavare i Södersätra lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.