Har vi samvete att svika Haddileh?

Hur är det möjligt att en tvåårig flicka som misshandlades och övergavs av sin biologiska mor skall rykas  från kärleksfulla trygga familj i Sverige?

Den tvååriga flickan Haddile är född utanför äktenskapet, vilket är en dödssynd i många länder, bland annat i Algeriet, därifrån flickan härstammar. Hon betraktas som en skam (haram) för familjen och därmed utgör hennes blotta existens ett hot mot familjens heder. Det är otaliga barn i världen som är födda utanför äktenskapet som dödas i hederns namn och inte sällan dödas deras mödrar också.

Att Sverige skulle utsätta ett litet barn för denna risk låter helt osannolikt för oss som kämpar för barn och kvinnors rättigheter. Det är av största vikt att ordentligt utreda de invecklade turerna som ligger bakom Haddiles tvååriga och redan tragiska livshistoria.

Hennes biologiska mamma har överlämnat Haddile i händerna till en man som uppenbarligen misshandlade barnet och till slut övergav henne. Nu finns det ett familjehem som mer än gärna vill adoptera flickan till en framtida trygghet i Sverige. Samtidigt dyker den biologiska mamman upp som vill ha dottern tillbaka! Och här kommer det skrämmande; mamman är troligen hotad till livet därför att hon var ogift när hon blev gravid. Detta är en skam för familjen. Hon överger barnet i Sverige och först nu när media uppmärksamma fallet vill hon till Sveriges.

Socialtjänsten ville inte heller eftersöka henne på grunda av den hotbild som målas upp av närstående mot modern.

Vi kan inte syssla med spådomar om Haddiles framtida öde. Men vi vet att en att tusentals barn och ungdomar mördas i hederns namn världen över som en följd av att de har råkat ”vanhedra” släktens rykte. Myndigheter måste efter så många hedersmord, inklusive inom Sverige, förstå att en sak, som är självklarhet i Sverige, kan var dödssynd i andra länder. Socialtjänsten måste först utreda noggrant de eventuelle följderna av en återlämning av Haddile.

Allt pekar på att lilla Haddiles bästa är att hon stannar här och blir adopterad av en kärleksfull familj i ett tryggt land. I sin fosterfamilj här kommer Haddile inte riskera livet för att vara född ”utanför äktenskapet” och hon kommer inte heller att bli misshandlad av någon som anlitades av hennes biologiska moder. Nu handlade inte om den vanliga frasen om "barnets bästa" generellt utan det handlar om Haddiles bästa i verkligheten. Det handlar om ett individs öde som hotas av ett kollektiv därborta i Algeriet men inte här i Sverige. Här har alla barn, födda inom eller utanför äktenskapet, ha samma värde. Det hoppas vi, i varje fall.

Nu kommer fråga: Hur kan det var Haddils bästa att återförenas med en mor som övergett henne, som dessutom lämnat vårdanden till en man som har grovt misshandlat den, ett par månader gamla spädbarnet , Haddile?

Skriv på och visa ditt stöd och hjälpa till att se till att Haddile inte skickas från ett paradis till ett helvete.

Bahareh Andersson    Kontakta namninsamlingens skapare