Kräv en offentlig ursäkt av TV4-gruppen för behandlingen av rapparen Greekazo

18-årige rapparen Greekazo bjuds in till Malou Efter Tio för att prata om sina framgångar med musiken. Men det blir snabbt tydligt att det finns en annan agenda bakom intervjun.

Bara minuter in ansluter Anders Övfergård och samtalet övergår, från Greekazos framgångar, till att handla om narkotika, våld och Anders nya program. Den 16 minuter långa intervjun antar förhörsliknande former där den unge rapparen ställs till svars för sina låttexter, våld och narkotika i förorten. Rapparen, som är lugn och professionell genom hela inslaget, lämnas minimalt rum att bemöta kritiken och hans försök blir snabbt avbrutna.

Alex Schulman sammanfattar problematiken väl:

”...om det inte fanns en känsla att samtalet ändå sammanfattar hela vår samtid (...) när äntligen någon som kan nåt, som vet nåt, som har historier att berätta blir inbjuden till samtal. Då lyssnar ingen.” https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/samtalet-hos-malou-i-tv4-sammanfattar-var-samtid/

Greekazo beskriver själv för Aftonbladet: "jag kom dit för att prata om min musik och blev indragen i en debatt som handlade om narkotika”. På nationell direktsänd tv bevittnar vi alltså två vuxna medieveteraner pressa en ung musiker för samhällsproblem till och med våra politiker står handfallna för.

Kritiker i sociala medier har varit snabba att associera inslaget till den en månad gamla intervjun med artisten Einar. Verksam inom samma industri och med samma "råa" texter behandlade intervjun istället historian han vill berätta och hans syn på förortens problem.

Malou har efter kritiken erkänt att "det fanns en obalans" i intervjun. Detta är inte tillräckligt. Vi kräver:

• en offentlig ursäkt från TV4-gruppen och Malou von Siwers med redaktörer
  • en förklaring av vad som brustit i TV4s redaktionella arbete

Inslaget i helhet:

Mer om händelsen:

78884746_10156511246466666_7039170425678462976_n.jpg

Elina Lallerstedt    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Elina Lallerstedt lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.