Ge oss tillbaka medicinsk hårborttagning inom Stockholms landsting

Sedan den 1a oktober är inte längre medicinsk hårborttagning tillgängligt som behandling inom Stockholms landsting pga södersjukhuset(SÖS) har gjort en upphandling av behandlingen och dom har inte kunnat erbjuda behandlingen för att dom inte har någon hudterapeut anställd för detta. Tidigare har personer med remiss för medicinsk hårborttagning kunnat få välja bland ett flertal olika skönhetssalonger som då jobbat på landstingets bekostnad och tanken är nu att en enhet på SÖS nu ska ersätta alla salonger.

Medicinsk hårborttagning består utav både IPL laser och diatermi(nålepilering). De som främst drabbas av att få en utebliven behandling är transpersoner, närmare bestämt transkvinnor. Det finns även ciskvinnor som kan få remiss för hårborttagning om man har tex PCO. I nuvarande läge har SÖS ingen information alls att ge och dom kan inte heller svara på när dom kommer att kunna komma igång med sin enhet och det här skapar en enorm oro och ökad dysfori för oss transkvinnor. Man kan tycka att det minsta SÖS kan göra medans dom själva inte kan erbjuda behandlingarna att man bör ha rätt att få göra dom hos en annan hudterapeut på SÖS räkning, allt annat vore oacceptabelt.

Det är förjävligt att vi transpersoner ännu en gång ska behöva falla mellan stolarna för att vården sviker och berövar oss på en otroligt viktig könsbekräftande behandling. Vad som nästan är värst är att SÖS fortfarande inte har gett ut någon officiell information om hur läget är till alla de berörda patienterna.

Så snälla, hjälp till med att skriva under den här insamlingen för att sätta press på SÖS och landstinget att det är helt oacceptabelt att behandla transpersoner såhär. Hjälp oss att få tillbaka vår medicinska hårborttagning.