Frihet under raster

Nyligen har en områdeschef inom MTR skickat ut ett mail till anställda där det nämns att man inte får be i arbetslokalerna under obetald arbetstid. Det nämns även att beslutet är förankrat hos arbetsmiljöchefen.

Denna policy strider mot lagen om religionsfrihet och möjligheten att utöva sin tro på sin arbetsplats. Beslutet strider också mot diskrimineringslagen. Vi anser att vi är fria att spendera våra raster så som vi själva vill så länge det inte stör andra.

Vi som har skrivit under denna namninsamling kräver att den ansvarige områdeschefen omedelbart ber om ursäkt och tar tillbaka sitt uttalande i samma kanaler som han basunerat ut beslutet. Det är ett beslut som, enligt områdeschefen, fattats på ledningsnivå inom MTR och vi förväntar oss även påföljder för ansvariga på ledningsnivå inom organisationen. Den berörde bör fråntas sitt befintliga ansvar, detta för att säkerställa att sådan diskriminering inom organisationen inte ska förekomma igen.

Genom att skriva under godkänner jag att Awais Khan överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.