Kulturskolan ska vara hel.

Quoted post

Tompa

#3 Linköpings Kulturskola smakar mer än den kostar

2012-12-26 11:26

Att splittra kulturskolans verksamheter är vansinnigt i en så relativt liten enhet som kulturskolan är. Att konkurensursätta på dett vis, att man kan lägga anbud på en del av verksamheten äventyrar hela iden med begreppet skola. Skola är något mer än bara att möta en lärare i det ämne man valt. Det är allt man kommer i kontakt med som samsas inom samma väggar. Det är möten. Det är en social kontext där elever med olika inriktning möts och lär av varandra exempelvis i gemensmma scenframträdanden. Jag minns från min tid på Kulturskolan hur spännande det var när dansarna dök upp på scenen, eller Skolmusikkåren mötte symfoniorkestern, eller Storbandet mötte körerna när vi gjorde Luciakonserter och skolproduktioner i Konserthuset. Det är inte bara några av mina mest lärorika erfarenheter från Kulturskolan, utan också några av mina bästa ungdomsminnen. Att åstadkomma liknande samarbeten mella olika institutioner, då olika administrationer ska samarbeta, blir oerhört mycket mer komplext, och den lilla besparing man vill göra (var det 1140 kr per år?!) äts naturligtvis upp omedelbart. Det kommer sannolikt istället bli dyrare, om man ska bibehålla kvalitén med sådana prouktioner.

Politiker: man går inte ut och splittrar en verksamhet, slår sönder fungerande modeller för att "testa" en konkurrensmodell. Ska man göra en sådan förändring ska den vara genomtänkt och färdig. Detta är helt uppenbart inte genomtänkt. Kulturskolan är inte politikernas laboratorium, det är människors verklighet, barnens framtid, kulturens framtid. Detta beslut kan inte kallas annat än ansvarslöst!

Tomas Andersson
Musiker utbildad vid Linköpings Kulturskola

Svar

Fia

#4 Re: Linköpings Kulturskola smakar mer än den kostar

2012-12-26 14:48:25