Förbjud diskriminering av ledarhundsförare

Quoted post


Gäst

#1 Ledarhund

2012-06-13 23:26

HurmFungerar det med ledarhundar kontra livsmedelslagen - vad jag förstår får man som restaurang
Ägare inte ta in djur i serveringen. Kanske dags att ändra svensk lag stiftning för öka mångfald och tillgänglighet.

Svar

Joachim Kåhlman, ordförande SLHF

#9 Re: Ledarhund

2012-06-15 12:11:49

#1: - Ledarhund

Hej,

Man får använda ledarhundar på restaurang och i livsmedelslokaler. Dock är det upp till restaurangägaren/butikens ägare att besluta om man ska släppa in eller inte. Du kan läsa mer på vår hemsida: http://ledarhund.nu/allmanhet/restaurang/


Gäst

#15 Re: Ledarhund

2012-06-27 23:03:33

#1: - Ledarhund

De enda platser där hund enligt lag inte får medföras är där livsmedel hanteras eller förvaras (inte servseras). Överallt annars så är det fritt fram för ägaren till affären, restaurangen, gym eller vad det nu är, att ensam bestämma om hund får tas med in eller inte. Så har det varit sedan vi gick med i EU, men många tycks hänga sig kvar i det gamla...

Och ännu värre är det om ledarhundar blir stoppade... jag tror mycket beror på okunskap...

 

Ankan

#24 Re: Ledarhund

2012-09-02 13:34:42

#1: - Ledarhund

Vad jag har förstått gäller det bara I köket ,alltså där maten tillagas,  inte där maten serveras! Borde därför inte inte vara ett problem med hund i restaurang.