Förbjud försäljning av djur på djuraffär

Quoted post

Tjo

#14 Re: säg nej till levande djur på djuraffär.

2016-09-06 22:44

#1: Irina Westman - säg nej till levande djur på djuraffär. 

 Hoppas att du då kämpar med att få fler uppfödare i Sverige så man faktiskt kan välja uppfödare istället för djuraffär, inte alla som har en chans att ta sig flera mil för ett litet djur!

Svar

Så tänker jag

#19 Re: Re: säg nej till levande djur på djuraffär.

2016-09-07 20:38:10

#14: Tjo - Re: säg nej till levande djur på djuraffär. 

För många djur finns det gott om uppfödare och gott om möjligheter för transport om de inte finns i den absoluta närheten. Det handlar om att folk är lata, är ju lättare att gå till djuraffären än att jobba och leta upp en bra uppfödare. Sen sätter folk på sig skygglappar om hur illa det faktiskt är. "Är det lagligt kan det ju inte vara så hemskt" :-/ 

Är helt fel att skylla på antalet uppfödare. Kan man inte köpa ett djur som haft det bra och blir uppfödda på ett humant sätt så borde man låta bli. Det handlar om att sätta djurens välmående framför att man själv 'vill ha' ett djur. 

Irina westman

#25 Re: Re: säg nej till levande djur på djuraffär.

2016-09-09 16:06:21

#14: Tjo - Re: säg nej till levande djur på djuraffär. 

Självklart är det vad alla uppfödare vill att det ska finnas fler uppfödare i Sverige. Men det tar tid att hitta riktigt bra uppfödare,Men det är det väll värt? Hellre leta och åka ett par mil. Dessutom finns det många som kan fixa transport. Men jag värdesätter hellre några mil än att stödja djuraffärers hemska kedja. Jag åker gärna en bit för "ett litet djur" istället för en djuraffär. Jag ser det på ett helt annat sätt. Faktum att du skriver "ta sig flera mil för ett litet djur" visar ganska mycket på hur pass mycket du värdesätter ett djur. Litet som stort, skulle ha åkt lika långt. Allt för att inte stödja djuraffärerna.