Slopa momsen på tatueringar.

Quoted post


Gäst

#51

2011-11-15 11:39

störta hela jävla samhället o alla där i

Svar


Gäst

#116 En realist

2012-02-15 23:26:13

#51: -

Självklart är tattueringar konst, och jag har själv en tredjedel av min kropp tattuerad.
Men låt oss vara realistiska, för jag vet inte om många av er basserar era åsikter på hur "cool konstform" en tattuering är eller vad det grundas på.
En tattuering är fortfarande en beställningsvara som utförs av någon med den rätta yrkesutbildningen (som gått som lärling, eller i vissa fall gett sig själv sin egen yrkesutbildning.).
Vilket som är tattuerare ett yrke där du har rätt till statliga medel (lån) för lokal samt medel för att framställa en tattuering.

Som konstnär är det helt utan medel och rättigheter och många anser det fortfarande som en "hobby", vilket jag inte håller med om. Men det är fortfarande inte ett yrke med någorlunda fast inkomst.
Där av kan jag förstå varför detta är momsfritt och tattueringsyrket får betala denna kostnad. Det har inte med huruvida en tattuering är konst eller ej, för det är ju en självklarhet att det är. Utan det handlar om inkomst och att främja dem som försöker försörja sig på sin konst.

 

Där av ingen underskrift för min del.