Offra inte barnen, Strängnäs!

Quoted post

Kathrine

#11

2015-04-23 16:28

Jag tycker att det är jättebra att sådant här börjar synas mer. Barnen i skolan ska inte behöva lida bara för att de som styr i kommunerna inte vill ge tillräckligt med resurser till skolorna, när de själva faktiskt ser att det behövs! 
Och tro mig när jag skriver det här: skolorna i Sverige är inte särskilt bra - det finns det bevis på, särskilt när man jämför med andra länder. Vi har för lite lärare och annan personal, får för lite kunskap, och resurserna som behövs används inte. Titta på Japan eller Finland - de gör i princip tvärtom vad vi gör. 

Jag har även egna erfarenheter av hur tufft det verkligen är, eftersom jag är ett av de barnen som faktiskt råkar illa ut på grund av allt det här. Jag fick diagnosen Aspergers Syndrom i slutet av sjuan. Sedan strömmade problemen på. Nu går jag i nian, och har äntligen i alla fall fått någon sorts "hjälp" - en assistent som kan strukturera upp saker och ting, och även ett rum som jag kan gå in i ifall det blir för stökigt. MEN - det tog alldeles för lång tid. Även fastänn jag har det här rummet nu, så fick jag det i början av vårterminen i nian, och jag hann bli utbränd terminen innan på grund av allt stök och andra saker som gjorde mig helt slut. Nu är jag mycket, mycket känsligare för ljud och stök. Det är sällan jag kan vara på någon lektion, eller ens ute i korridorerna. Jag känner mig utsatt i skolan, särskilt bland andra elever. Och det är inte för att jag blivit mobbad någon gång, utan det är för att resurserna som egentligen skulle ha kommit mycket tidigare, kom ett och ett halvt år efter det att jag fick diagnosen! 

Jag börjar nästan gråta varje kväll då jag tänker på att det är skola nästa dag.
Är det verkligen så kommunerna vill att barnen ska känna? 
Allt det här skapar bara problem för barn som inte ens hade några problem från början! 

Ett beslut kan göra så mycket negativt. Men ett annat kan göra så att det blir positivt.
Dock förväntar jag mig faktiskt inte det inom den snaraste framtiden.
Men jag kan i alla fall hoppas, eftersom det är det enda jag har för tillfället! 

Svar


Gäst

#14 Re:

2015-04-24 08:30:45

#11: Kathrine -  

 Tack Kathrine för att du sätter ord på det som många känner. Du ger styrka åt vår familj som tampas med liknande situationer. 

/Kerstin