Anmäl polisen 23 aug 2014

Quoted post

Lasse

#65 Att "bara göra sitt jobb"

2014-08-24 10:30

Polisen står i TV och talar om att de är där för att skydda yttrandefrihet från element i samhället som ville störa den -- underförstått nazisternas yttrandefrihet! Hur kan polisen öppet ta parti för nazister på detta sätt? Någonstans måste man ändå dra gränsen för när man "bara gör sitt jobb"!

Det lät på polisens talesperson som att eftersom nazisterna var den tillståndsgivna demonstrationen så skulle motdemonstranterna vara de som skulle motas bort. Detta har inget lagstöd. Motdemonstranterna hade exakt samma rätt som demonstranterna att vara där. Man behöver inte söka demonstrationstillstånd för en allmän sammankomst i Sverige, och det är en viktig demokratisk princip.

Det fanns ingen som helst anledning för motdemonstranterna att söka något tillstånd då det knappast hade givits något. Polisen hade väl hellre sett att motdemonstrationen ägde rum dagen före eller efter, och tagit ett steg tillbaka och sett på när barnfamiljer misshandlades, så som skedde i Kärrtorp.

Hur kan man skydda nazister men låta vanligt folk misshandlas? Sjukt!

Svar

J.H.

#71 Re: Att "bara göra sitt jobb"

2014-08-24 11:11:11

#65: Lasse - Att "bara göra sitt jobb" 

 Det kan man göra om man själv kanske har nazistiska sympatier ,Undrar hur många inom polisen har dessa sympatier ? Jag bara undrar ;-)

Nils

#120 Re: Att "bara göra sitt jobb"

2014-08-24 17:42:32

#65: Lasse - Att "bara göra sitt jobb" 

 Hej Lasse.

du skrivet, 'Hur kan man skydda nazister men låta vanligt folk misshandlad?'.

Kan först din syn, men polisen skyddar enbart den demokratiska rätten som är inskriven i grundlagen. Vill man ändra på grundlagen så måste man först ha majoritet i regering och riksdag och komma med ett förslag som oxå alla vill rösta igenom.

Har släkt som blev jagade av Nazisterna under andra världskriget. De hjälpte flyktingar fly från Danmark till Sverige. En av dem fick sitta i Bergen-Belsen, säkert ingen rolig historia.

Detta med att 'låta vanligt folk bli misshandlat' känns främmande. Själv tycker jag att jag är ganska vanlig och känner inte igen mig. Själv har jag den störst respekt för Polisen och alla andra som jobbar inom utryckningsbranchen och skull aldrig komma på tanken att deras arbete åsidosätter min säkerhet för någon annan. Sedan om jag bryter mot lagar och förordningar som de är satta att upprätthålla så får jag stå mot kast. Dock tror jag inte att de 'Polisen' njuter av att straffa mig, utan ser det mer som ett onödigt ont som kommer med jobbet. Själv skulle jag inte vilja eller våga jobba som Polis.

så istället för att hata så börja älska. Visa kärlek till det som du tycker är bra. Lyft fram personer, yrken, roller mm i samhället som du tycker gör något bra. Något som du känner att du kan ställa dig bakom helt och fullt. Jag tror nog inte att du är en person som tycker att det är rätt att någon tystas, misshandlad eller dödas för sitt tyckande. 

Fortsatt trevlig söndag.

/Nils