Upprop mot "ledaren i mig"

Quoted post

Diana

#24 Vad är det då som är så bra med LiM?

2013-12-05 21:36

Hej Hans, Baffen och övriga "positiva för-människor",

Det vore intressant att höra vad det är ni tycker är så bra med LiM. Av de kommentarer ni lämnat här framgår att ni är missnöjda med att några av oss protesterar, och att ni tycker att vi som är kritiska stör ordningen. Det framgår också att ni gillar det ni läser i Matteusskolans och FranklinCoveys presentation. Men - utöver det då?

Hur ser ni att LiM ska bidra till elever som "är initiativrika och kreativa"?
Vad i programmet gör att barnen kan "kommunicera på ett bra sätt"?
Hur bidrar LiM till att eleverna "själva kan hantera konflikter och problem effektivt"?

Berätta gärna, för det vore intressant att höra vad det är ni har fastnat för - och varför pedagogerna/barnen behöver LiM för att göra det jobbet.

Svar

Diana

#25 Re: Vad är det då som är så bra med LiM?

2013-12-05 21:57:21

#24: Diana - Vad är det då som är så bra med LiM?

Och - när ni ändå är igång - dela gärna med er av era tankar kring att:

- Skollagen anger att all undervisning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

- Lagen om offentlig upphandling har negligerats när LiM köptes in

- Matteusskolan har, enligt avtalet med Franklin Covey, gått med på att FC ska få spela in en film på skolan som sedan får användas i FCs marknadsföring (ingen ersättning utgår till medverkande), samt att FC en gång/år får bjuda in potentiella kunder till en s k "Ledarskapsdag" på skolan

- Rektor har informerat om att de lärare som inte vill använda sig av "verktyget" LiM bör söka sig ett annat jobb

- FC förser oss föräldrar med en "Föräldraguide" som anger hur vi ska implementera de sju vanorna hemma. De skriver bl a "Du kan hjälpa ditt barn att upptäcka ledaren i sig och därmed bana vägen för ett bra liv där ditt barn kan samspela med andra människor."

 

Stort tack på förhand!

Matteusförälder 2

#33 Re: Vad är det då som är så bra med LiM?

2013-12-10 08:32:33

#24: Diana - Vad är det då som är så bra med LiM?

Det är väl ändå lite galet att vi som inte är nej-sägare ska behöva stå ”till svars” inför er som protesterar mot LIM. Men OK, i korta drag tycker jag i likhet med tidigare inlägg att en skola där elever tar eget ansvar, är initiativrika och kreativa, vet hur man sätter upp mål och hur man gör för att nå dem, är en bra skola.

Med anledning av den dystra PISArapporten tycker jag att de skolor som väljer tydliga verktyg för att förbättra stimulans och resultat borde bemötas med en uppmuntrande klapp på axeln istället för krigsförklaring via media.

Vi gjorde som sagt ett aktivt val av Matteus skola i vår familj, där Ledaren i mig påverkade vårt beslut. Tänk på det ni som inte gillar LIM – det är fritt fram att välja annan skola som kanske bättre motsvarar er uppfattning om en bra skola.