Upprop mot "ledaren i mig"

Quoted post

Baffen

#18 Sansa er!

2013-12-04 10:06

Tänk dig en skola där eleverna tar eget ansvar, är initiativrika och kreativa, vet hur man sätter mål och hur man gör för att nå dem. En skola där barn kan kommunicera på ett bra sätt med andra oavsett deras bakgrund och där eleverna själva kan hantera konflikter och problem effektivt.

Om man lyssnar på vad Matteusskolan vill uppnå samt läser vad det står i presentationen om Ledaren i mig (http://www.franklincovey.se/utbildningskatalog/utmaningen-81694) har jag, delvis med tanke på PISArapporten igår, svårt att förstå hur man kan vara negativ till att använda sig av Ledaren i Mig som ett verktyg. Man kan ifrågasätta mycket, men man bör då också lyssna på de svar man får. Våra barns skola blir nog snarare sämre av att resurser läggs på att bemöta all denna negativa kritik, en kritik som tenderar att bli en återkommande upprepning. Man har absolut rätt att ifrågasätta och kritisera men det måste finnas gränser. Jag kan tänka mig att det finns skillnader i hur lärarna tacklar detta i skolmiljön och att det säkerligen finns en viss osäkerhet kring en del uttryck men hellre en skola som har en idé än en skola där allt "bara rullar på"!

Svar

Thomas

#21 Re: Sansa er!

2013-12-04 19:31:15

#18: Baffen - Sansa er!

Mycket bra skrivet!