Upprop mot "ledaren i mig"

Quoted post

Hans

#17 Andel föräldrar

2013-12-03 14:48

Matteusförälder - det är inte i närheten 264 föräldrar som skrivit på denna lista. Kanske 20-30 som mest. Övriga underskrifter kan man förstå av kommentarerna här kommer från vänner till den missnöjda klicken samt diverse syndikalister...

Svar


Gäst

#20 Re: Andel föräldrar

2013-12-04 10:19:23

#17: Hans - Andel föräldrar

Hej ni Matteusföräldrar som skrivit dessa tre kommentarer. Jag förstår att ni tycker att det är jobbigt att skolan är i media och jag är uppriktigt ledsen för att det gick så här - media var inte mitt/vårt första steg och en splittring på skolan är naturligtvis inte önskvärd!

Jag tror dock att ni och jag har väldigt olika förhållningssätt till mycket här i världen. Förutom att ni gillar Ledaren i Mig verkar ni tycka att Matteusskolans sammanhållning och (ev. ogrundande!) rykte är viktigare än själva principfrågan om att man som medborgare bör hojta till om man tycker att någonting är allvarligt fel. Ni verkar tycka att bara majoriteten har rätt att göra sin röst hörd. Jag skulle  protesterat mot det här så mycket jag kunnat även om jag vore ensam - och jag har all rätt till det! Att det här kommit upp i media beror dock inte på att det är en ensam arg förälder som med onda avsikter vill dra skolan i skiten. I så fall skulle det förmodligen storma om alla skolor för det finns alltid missnöjda föräldrar. Det beror i stället på att införandet av Ledaren i Mig är problematiskt och att det skett under ovanligt slarviga omständigheter just på Matteusskolan. Jag tror också att en väl fungerande skolledning bör kunna möta en mindre protest på ett förnuftigt sätt så att det inte tar vägen till media. Så har inte skett och jag är uppriktigt ledsen över det!

Det är sant att det inte bara är föräldrar som skrivit på. Texten till namninsamlingen är heller inte formulerad så eftersom jag ville lyfta detta till en större fråga - som inte bara handlar om Matteus utan om med vilken omsorg Stockholms skolor sköts. Däremot vet jag att det finns många fler föräldrar på skolan än vad som hittills framkommit, som i olika grad är missnöjda med Ledaren i Mig. De allra flesta är förmodligen likgiltiga.

Själv tycker jag att man bör ta ett ansvar och protestera när viktiga offentliga verksamheter sköts oansvarigt. Hoppas ni respekterar detta. För mig, och för flera av de kritiska föräldrarna på skolan, handlar det inte i första hand om en oro för just våra barn, utan om att en kommunal skola snabbt och oöverlagt köper in en dyr produkt vars innehåll inte kan stödjas av forskning eller beprövad/dokumenterad erfarenhet. Och därtill ger skolan genom detta inköp (utan underskrivet avtal!) ett privat företag möjligheten att använda skolan och eleverna i deras reklam. Jag tror inte att denna typ av program eller enkla lösningar är vägen för den svenska skolan - som uppenbart har många stora och allvarliga problem.

Återigen - jag tycker inte heller att det här är en bra situation och jag är ledsen om ni upplever att era barn blir lidande av detta!