Stoppa kronofogden från att ta sällskapsdjuren!

Quoted post


Gäst

#23

2013-11-17 22:53

Jag måste se det från djurens sida, vad händer med hundarna om de stannar kvar? Har familjen råd med husdjuren? visst tror jag att de är älskade familjemedlemmar. Men har de råd med försäkring, mat och sånt som hör till ett värdigt leverne för djuren. Klart är att ska dom omplaceras så är inte Kronofogden rätt forum, utan det bör gå via någon/några som kan hjälpa både djur och ev.
familj.

Svar


Gäst

#40 Re:

2013-11-18 00:38:46

#23: -

I många fall så är det omständigheter som gör att man hamnar hos kronofogden. Konkurser, uppsägningar med mera och tro mej de flesta människor prioriterar Djuren högre än sej själva så att de skulle behöva göra sej av med djuren för att de är hos kronofogden är ju precis som att säga att man ska bli av med barnen också, de kostar ju med pengar.

 

Kanske är det nån på kronofogden som förmedlar djur till föreningar med djursex, vem vet.

Nina

#158 Re:

2013-11-18 11:52:06

#23: -

Det handlar om hur man prioriterar!

Jag sätter min familj o mina djur i första rummet, har jag inte råd hittar jag en lösning.

Visst finns det kanske de som inte har råd att ha sina djur men då tycker jag istället att man sätter in övervak som ser över djuren med mellanrum tills dess att familjen fått sin ekonomi på fötter, eller att familjen själv tar förnuftet till fånga att hitta en lösning för djurets bästa, ex. själva sälja till en bra köpare eller fodervärd tills dessa själva har råd.

 

Kronofogden bryr sig inte vart djuret hamnar, de bryr sig bara om att få in pengarna.


Gäst

#171 Re:

2013-11-18 12:36:19

#23: -

Det var ju en barnfamilj i exemplet. Ska dom ta barnen också? Har dom råd med mat och försäkringar till sig själva ens? Ska staten ta dom i förvar och sälja dom själva också?
Lugna lillhjärtat. De flesta människorna skulle inte kunna ha ett djur i sitt hem och se det svälta ihjäl. På något vis fixar man alltid det basala för en individ man älskar, oavsett härkomst.

ysse

#292 Re:

2013-11-18 19:45:48

#23: -

Tror nog att om man är en seriös hundägare alltid ser till att det finns mat till hunden. Har själv levt på socialbidrag tidigare i livet och min hund och mina barn fick alltid vad dom behövde först. Själv kunde jag lägga mig hungrig men aldrig min hund eller mina barn.

Gäst

#360 Re:

2013-11-19 09:08:31

#23: -

Är du dum på riktigt eller?


Gäst

#457 Re:

2013-11-20 13:41:43

#23: -

Visst är det viktigt att se till att djuren inte lider på grund av ekonomiska missförhållanden men, som du skriver, KRF är inte rätt forum och tvångsomhändertagning är inte rätt sätt. Jag vet många djurägare som hellre skulle leva på "knäckebröd och vatten" själva än att låta djuren vara utan det de behöver.

mamma och hundägare med kass ekonomi

#533 Re:

2013-11-23 22:52:31

#23: - Jag förstår din misstanke. men de flesta (självklart finns undantag) som hamnat hos fogden, hänger inte på en livlina mellan att inte kunna betala för mat. Om de värderar sina djur som familjemedlemmar vilket de flesta ju gör, så ser de till att familjen inkl djur får det de behöver, därav kan andra saker som valts fel men ändå behöver betalas, hamna hos fogden pga prioriteringar. Jag har själv problem med pengar pga att det startade hos min fd som drog en massa skit på oss, och pga kroppsliga problem så har jag inte kunnat arbeta så jag har inte kunnat bli av med allt som legat bakom, och något nytt har också dykt upp pga mänskliga misstag att man tänkt att detta kan jag klara utav men så blir det fel och tro mig, hyra, el mat till familj (inkl barn och djur i första plats då de inte bett om ekonomisk kris) är det som prioriteras. därav annat kommit efter ibland när det varit riktig kris.

oj, det postade när jag tryckte enter, det jag i alla fall vill avsluta med att säga är att vore det inte för mina hundar, hade jag inte levt till den dagen jag blev mor. Om det inte vore för mina hundar och barn, så satt jag inte här idag... de är mitt allt. och inte bara är det så, jag gör allt för dem! jag skulle inte ta mig upp på morgonen om det inte vore för dem. Så bara för att folk har något hos fogden betyder det inte att djuren lider. Självklart är det fel att så ta på sig mer utgifter när man har skulder. Men man måste orka leva också för att en dag kunna betala dem.