Stoppa kronofogden från att ta sällskapsdjuren!

Quoted post


Gäst

#1

2013-11-17 20:54

Självklart ska alla göra rätt för sig men att ta hundar, som är som egna barn för många, är helt oacceptabelt.

Svar

Monica
Ansvarig för denna petition

#70 Re:

2013-11-18 07:43:17

#1: -

OBS, alla djurägare, läs det här!

Det har uppkommit ett läge där Kronofogdemyndigheten beslagtagit djur, i detta fall valpar för att driva in en del av en skuld. Detta måste alla djurägare i Sverige gå samman och sätta stopp för.

Det innebär i förlängningen att de kan ta din hund, renrasig eller blandras, din katt, din papegoja, orm och ett flertal andra djur där det finns ett litet värde.

De säljer dem på anbud till vem som helst. Läs en drabbad persons brev, och hjälp sedan till att protestera! Högt och ljudligt! Just detta ärende ligger hos KFM i Halmstad, adressen nederst!

Tack för att ni delar på Facebook och att ni alla skriver ett brev snarast för att stoppa detta övergrepp!

-------------------------------------------------------
Adress till Aktuell kronofogdemyndighet:

Carina Green
Kronofogden
Box 646
301 16 Halmstad
----------------------------------------------------------

Detta är vad som hänt:

Hej alla! Lisette heter jag och har kennel Abbaboos. Tänkte ni kanske ville höra min berättelse då det är mina valpar och en avelshane som KFM har tagit. Mitt företag (en djurfoderbutik) gick efter 6 år i konkurs förra året. Det gjorde att jag fick skulder som skrevs över på mig privat eftersom det var ett handelsbolag. Jag har alltså inga andra skulder innan detta eller någonsin haft problem med inkasso eller KFM. Min man och jag hade företaget tillsammans så de började med att utmäta löner så vi har levt på existensminimum sedan företaget gick omkull. Vi har 3 barn och ett litet skruttigt hus i skogen. Vi driver en liten kennel som vi haft i 10 år och har i genomsnitt 1-2 kullar om året (exakt 1.6 förvissa år har vi noll kullar). Vi tar en kull så vi tror på kombinationen och våra hundars omkostnader betalas med de pengarna som valparna möjligen drar in. Helt plötsligt när denna kullen var 6 veckor gamla får vi ett brev från KFM där de säger att de ska utmäta huset och hundarna. Vi blir förskräckta och ringer dem. De svarar bara att vi har hundar som är värda mycket pengar och de ska de utmäta plus huset då så risken att vi står på bar backe finns ju också. De kommer hit och det enda de gör är at börja peka ut mina hundar som är i trädgården, de vill ta Lipton (10.5 år gammal), Wilda (10 år gammal), Shania (6 år gammal) osv. Vi bara tittar på dem i chock och förklarar flertalet gånger att de är gamla pensionerade hundar som man inte bara flyttar på. De går vidare in i huset där jag har tiken med sina 6 veckors valpar och kvinnan säger direkt att valparna och tiken utmäter vi så vi sätter valpsförsäljningsförbud på dig nu. Vilket betyder att jag inte har rätt att göra något med valparna, inte vaccinera, chippa, registrera osv.
Sen informerar hon mig om att de vill ta valparna med sig nu...eh, nej gråter jag fram för då kan jag inte hålla tillbaka tårarna mer. Ni får inte ta dem de är för små. Va är de inte chippade ännu säger hon då och blir helt ställd vilket ger tydliga tecken på att hon vet ingenting om valpar.
Efter mycket disskutioner så får valparna vara kvar hos oss tills de är 8 veckor och då ska KFM sälja dem. Vi säger att vi hellre säljer dem själva och ger dem pengarna som blir över efter omkostnader. Men nej så fungerar det inte säger hon då utan ni får ingenting för omkostnaderna utan vi ska ha alla pengarna. Hon vräker också ur sig att det är väl bra sätt att betala av skulden på så detär ju bra om du tar fler valpar!!!! (DUM I HUVUDET!!) ursäkta.
De bestämmer sig även för att utmäta min 3.5 åriga hane Billy. Han är fullt hälsokontrollerad, hd, ad, ögonlyst,utställt med exc osv och de säger att han kan man kanske få en 6000kr för.
Vi är i total chock när de kör och jag bryter ihop totalt. Inte nog med att de tar våra valpar istället för att låta oss sälja dem, vi kommer även få en ny skuld då parningsavgifter, registrering, veterinär och mat ska betalas,men vi får inte behålla något för det.
Sen har KFM möte och de beslutar att eftersom SKK säger att de inte för hämta ut stamtavlorna eftersom det är värdehandlingar i mitt namn så ska de sälja dem som blandras. I samma ögonblick som detta beslutas meddelar SKK mig att säljer KFM valparna som blandras så kommer min kennel förmodligen att stängas av x antal år framåt. Jag meddelar detta till KFM men de bryr sig inte. Jag meddelar då att ska ni sälja valparna som blandras så får ni hämta dem för enligt SKK så får de inte säljas från mitt hus. KFM tar valparna till Djurambulansen. Vi överklagar till tingsrätten och de stoppar ärendet i väntan på utslag. Men KFM sätter ändå in annonser på sin sida om anbudsförsäljning av valparna. Jag kräver hem valparna samma dag som tingsrätten stoppar utmätningen men det tar en vecka till efter det tills jag har valparna hos mig fast KFM har skrivit att de är hos uppfödaren igen på sin hemsida. När valparna kommer hem så är de inte i toppskick precis. De är förkylda, rinnande ögon, skrapsår (som från hårt underlag) på bakbenen på nakenhanen och nakentiken. Luktar illa och har bajs i pälsen och på klor och mellan tårna. Jag dokumenterar detta och skickar bilder till tingsrätten. Har även hjälp från Djurskyddsrätten med alla lagar och paragrafer som de brutit mot när de gjort så här men inget av detta ger mig rätt i tingsrätten. Nu kommer valparna förmodligen i nästa vecka att säljas av KFM fast som REGGADE!!! Jag fixade med det nu under tiden. När valparna kom tillbaka till mig så var de heller inte vaccinerade som KFM skulle gjort när de hämtade dem eftersom de gett mig förbud att göra något. Så de lät valparna bo i två veckor hos Djurambulansen utan att vara vaccinerade.Jag har nu sett till att de blivit vaccinerade. och de är såklart chippade. Vet inte hur de kommer säljas ännu med som sagt det blir med alla papper i sin ordning.
Vilhelmina Ragnarsdottir Bjarnarson

#531 Re: Stoppa kronofogden från att ta sällskapsdjuren!.

2013-11-23 15:04:33

#1: -

Att man skall göra "rätt" för sig är jo klart.  Och är KFM inblandad då kommer man inte undan.  Har själv råkat ut för dom 2 ggr. men är fri och även fri från STRAFFTIDEN på 3 år (ilket jag tycker att är helt galet och gör så att folk har svårt att få undir sig fötterna igen)  En fånge släpps fri efter några mån. och har "betalt" sitt sraff !

Att ta LEVANDE djur som utmätning och sälja dom sen till vem som helst (och då med tanke om hur vårt samhället är idag mot hundar)  Dom far jo illa på MÅNGA ställen !  Detta BORDE KFM veta.

Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat inbillat mig att KFM kunde ta LEVANDE varelser för utmätning.  Det är rakt ut sagt HORRIBELT !!!!!!!!!!   Och borde förbjudas OMEDELBART !   Där borde SKK, SBK, Jordbruksverket m.fl ha agerat för LÄNGE sedan !

Hoppas nu att Lisette Loods fall kan bli det så att alla regler kommer att ändras hos KFM och detta sker inte mer i framtiden !


Gäst

#670 Re:

2015-02-14 20:50:38

#1: -  

 Varför sparka på någon som redan ligger? Många i svåra situationer har endast sina husdjur som stöd. Att ta husdjur från sin ägare så länge det inte handlar om missär är ett grovt övegrepp!