Upprop mot "ledaren i mig"

Quoted post

Henry Rawet

#10 Kontakta gärna oss på FranklinCovey

2013-11-05 14:50

Hej alla ni som har engagerat er i detta. Mitt namn är Henry Rawet och jag är VD på FranklinCovey här i Sverige. För några år sedan började vi arbeta med Ledaren i Mig. Det är en process för hela skolan där all personal (inte bara lärare) tränas i personligt ledarskap. Sedan kan de jobba med dessa tankesätt och verktyg i skolans egen kultur och i arbetet med eleverna. Processen syftar till att lyfta fram potentialen i varje elev och att stödja varje individ i att ta eget ansvar för att nå bra resultat i skolan, fatta sina egna beslut utifrån sina egna värderingar och sina förutsättningar och samarbeta med andra. Programmet finns på över 1 500 skolor över hela världen och de resultat som har nåtts, förutom bättres studieresultat, är också färre konflikter mellan barn (mindre mobbing), ökad tolerans för olikheter bland barnen, högre trivsel bland lärare och elever och ökad självkänsla hos eleverna, inte minst bland elever med särskilda utmaningar.
Programmet är från början utvecklat i en skola i North Carolina i USA av en rektor och lärare där. Vi i Sverige har sedan byggt vidare på deras erfarenheter och anpassat programmet till den svenska läroplanen och de kulturella och utbildningsmässiga förutsättningar som finns här. Ett exempel på hur Ledaren beskrivs i Tidningen Skolvärlden finns här: http://www.skolvarlden.se/artiklar/ledarskapsutbildning-hela-skolan.
Vi berättar gärna mer. Vill du veta mer så hittar du oss på www.franklincovey.se. Vi har tidigare bjudit in till en dialog med de som engagerat sig och tagit initiativ till denna namninsamling. Tyvärr har de ännu inte accepterat vår inbjudan, men vi ser fram mot en sådan dialog. Har du några egna frågor till oss om Ledaren i Mig, kontakta mig gärna på henry.rawet@franklincovey.se eller telefon 08-25 68 20.

Svar

Ylva Sjöstrand

#11 Re: Kontakta gärna oss på FranklinCovey

2013-11-15 20:58:11

#10: Henry Rawet - Kontakta gärna oss på FranklinCovey

Det är sant att FranklinCovey/Radical Change Sweden AB kontaktat mig ett flertal gånger för att föra en dialog. Trevligt att ni är så angelägna!

Anledningen till att jag avböjt era inviter är att jag inte kan se någon poäng i en sådan dialog. Jag har läst på grundligt och jag har sett hur detta implementerats i mitt barns skola. För mig räcker det för att kunna säga att det här inte är ett program som passar i en kommunal skola (kanske i någon friskola med inriktning på new-age/management/framgångsteologi eller liknande?). Som jag meddelat er så hyser jag inget agg gentemot ert företag. Ni säljer en produkt som jag tycker är genuint olämplig, men det är ni inte ensamma om i företagsvärlden. Det jag upprörs och förvånas över är att ni trots allt får köpare. Jag trodde att mitt barns skolledning hade bättre omdöme än så här, och jag trodde definitivt att Stockholms utbildningsförvaltning hade det.

Vad som inte framgår i ert inlägg ovan är att de resultat som ni påstår att detta program leder till inte bekräftas av någon oberoende forskning. Man kan på hemsidor från ert amerikanska moderföretag läsa er anekdotiska bevisföring och er förvrängda statistik, men oberoende studier som stödjer att ert program faktiskt ger bättre studieresultat etc. finns inte. Att programmet finns på flera skolor över hela världen är i sig inget som talar för att det är bra. Det är också kritiserat, inte minst från föräldrar. För den som vill läsa mer kan jag tipsa om bloggen: http://mormonisminme.wordpress.com/

Att tidningen Skolvärlden skrivit ett helt okritiskt inlägg om en glad rektor som äntligen fått ihop pengar till den kostsamma utbildningen förvånar mig mycket. Det finns inte heller något i den artikeln som talar för att det här programmet verkligen är bra. Själv tycker jag att det där att alla ska ha ett gemensamt språk är ganska obehagligt - särskilt som inte resten av samhället pratar just det språket.

Att Ledaren i Mig skulle hjälpa eleverna att hitta egna värderingar har jag även hört från mitt barns rektor. Vad ni inte riktigt verkar förstå är att ert program är starkt värderande i sig - det är en viss människotyp ni vill fostra - en proaktiv, målstyrd, schemaläggande individ. Jag tror att även andra egenskaper och typer är viktiga i samhället, och framförallt så vill jag att barn ska få vara barn i enlighet med det i mitt tycke kloka inlägget nr. 6 på denna sida.

I övrigt kan jag rekommendera den intresserade att själv söka på nätet, läsa Coveys böcker och bilda sig en egen uppfattning.