Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Quoted post

Hittekatter.iFokus.se

#526 Re:

2013-09-24 17:02

#525: -

Du skriver följande:

"Ja nu tror jag ju att är man tillräckligt många kattjägare så nu får man ner antalet hemlösa katter. Det är nog inge problem.

Problemet är att det finns oansvariga kattägare som inte har koll på sina katter, låter dom spring vind för våg, och inte kastrerar dom. Det finns ju dom som kan ta sig ann en kattunge på sommarn och överge den på hösten för då är dom less på den, nå då är det bättre om inte nån tar hand om den att man avlivar den. en död katt lider inte. Det är oansvariga kattägare som problemet tror jag".

Du tror helt fel om du går och tror att det går att skjuta ihjäl alla hemlösa katter- att det ska vara lösningen på problemet. Skjuta katter är, som vi skrivit flera gånger redan, något som gjorts i alla tider i Sverige. År ut och år in, decenium efter decenium. Resultatet - vi har aldrig haft så många hemlösa katter som vi har nu. Avskjutning/avlivning är ingen lösning det har vi redan blivit överbevisade om. Nu måste andra metoder till. Det är bara dårar som gör om samma misstag om och om igen och tror att resultatet ska bli annorlunda efter 1000:e gången. Och det där snacket om att en död katt inte lider tycker jag bara är gamla floskler för den som vill göra det bekvämt för sig. Den synen höjer knappast kattens status. Det är uttjatat, smaklöst och provocerande. Den som är död gör ingenting mer då döden är definitiv. Den du dödar berövar du allt även hoppet om en bättre framtid... Det finns alltid bättre val än att erbjuda döden (om det nu inte är obotlig och svår sjukdom vi talar om).

Det här istället vad som behöver göras:

1. Hårdare lagstiftning med obligatorisk ID-märkning/Registrering och kastering av utegående katter.

2. Hårdare straff för den som inte tar sitt ansvar för sina katter.

3. Kasteringskampanjer för ägda katter.

4. TNR-metoden för förvildade katter.

5. Bättre stöd till katthemmen.

6. Bättre syn och ökade kunskaper hos våra djurskyddsmyndigheter.

7. Utvecklar bra samarbetsformer mellan mydigheter och den ideella sektorn (katthemföreningarna)

Svar


Gäst

#527

2013-09-24 17:44:49

#526: Hittekatter.iFokus.se - Re: Jag är helt övertygad om att det är kattägarna som är problemet. Om jag skjuter tio förvildade katter så är det ju tio färre. Men det hjälper ju inte om det är vissa kattägare som fixar så att det blir hundra till förvildade katter.

 




Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...