Ja till Gruva i Jokkmokk

Quoted post

Jimmy
Gäst

#10 Re: In the eye of the beholder.

2013-09-01 13:56

#5: Dennis - In the eye of the beholder.

"Kommunen får arbeten, staten får intäkter, mineraler tas fram på ett 1000gånger mer miljövänligare sätt än någon annanstans och gör att utsläppsnivåerna inte ökar på andra platser där kompenserande gruvor startar, föroreningar av vatten här och i andra länder är det stor skillnad mellan när vi förorenar något gör de det mycket. Dagen de inte kan dricka sitt vatten kommer vårat att bli deras" 

Detta måste vara bland det sämsta argumentet för en gruva. Menar du att investerare skulle backa från att öppna gruvor bara för att det öppnas en i Jokkmokk?! Och att vi skulle ha 1000 gånger mer miljövänligt sätt att driva gruvor än ALLA andra länder betvivlar jag starkt. Och speciellt när ALLA gruvor i Sverige överskrider gränsvärderna för utsläpp..

Felet är att vi ger bort allt gratis. Det är enbart därför företag vill öppna gruvor i Sverige, för att det är det billigaste landet, inte för miljön, så droppa det snacket.

Svar

Dennis

#11 Re: Re: In the eye of the beholder.

2013-09-01 14:31:09

#10: Jimmy - Re: In the eye of the beholder.

Jo det stämmer att många av våra gruvor överskrider gränskraven något som måste arbetas på LKAB tog i bruk sin nya reningsanläggning från vad jag hört har det gått bra ett steg i rätt riktning.

Men det är bra att du ser det på annorlunda sätt än jag. Att jag droppar snacket för att du säger det inte en chans lär dig att världen är rund i den bor mer än du och de du känner. Försök lära dig lite om gruvverksamheten runtomkring i världen se skadorna. Sedan titta tillbaka på Sverige vi har våra problem gruvor men vi har lärt oss mycket under tidens lopp.

Gruvskatt är nog det enda du och jag har gemensamt att man måste börja ta en skälig avgift för gruvdriften i Sverige.

Samt till föroreningarna i Sverige vi har rätt låga gränsvärden som är tolererade och om man jämför övergödning med gruvpåverkan är man inte ens i närheten.

Angående investerare hur många investerar i nyare verksamheter på platser där mer flyttar ut än flyttar in. Gruva ger motsatsen då jobb skapar jobb som skapar jobb finns ju andra sidan med där folk hävdar att folket som får jobb i gruvan är utomstående/folk utomlands vilket skulle kosta mer per sej än lokala arbetare.

Men tack Jimmy för att du visar att du på ett trevligt sätt kunde klanka ner på det jag skrev ^^

(Ps. Vad har gruvan med Vattenfall att göra samt är vi inte än vid punkten gruvstart till dess lär mycket tid gå åt att tänka över vad man kan göra för att förändra läget som blev med Vattenfall.)

Mvh Dennis