Upprättelse åt Joakim Selin

Per

/ #24 Re: Re: Re: Re:

2012-09-03 00:06

#21: Sandor Olah - Re: Re: Re:

Jag håller med Lars och Jonas - ekvationen går inte ihop.

Sandor: Nu måste jag ha missat någonting... du pratar om tidningen och 10 (!) år??  men så länge har ju inte Joakim varit KH i Veddige? Så du har arbetat med magasinet i 10 år och när JS blev KH i Veddige övertalade du honom att Veddiges blad skulle ingå i magasinet. Din mängd arbete har ökat men vad har det med saken att göra att du inte sett till att få löneförhöjning på 10 år? Detta har inte med några 10 år att göra utan jag ifrågasatte varför du så högljutt vill ha kvar JS - kanske för att du själv tjänar på det ekonomiskt?

När man anlitar företag för olika uppgifter åt kyrkan ska man alltid ta in flera offerter och ta det kvalitetsmässigt bästa utifrån den ekonomi man står i. Det kan vara värdefullt att ha kontakter inom olika brancher och på så vis få ner priset. Varesig det är JS eller HI eller någon annan som gynnar någon man känner - så är det fel om man inte jämfört fler alternativ. Självklart får man i slutändan anlita någon man känner för att den lämnade bäst offert/kan vid rätt tid/eller av annat genomtänkt skäl men konkurrensen är viktig.

I vilket fall är det inte det som är intressant.

Jag får känslan av att du tror att JS är den enda moderna prästen i SvKy och alla andra är gamla, mossiga och förbjuder applåder i kyrkan. Känns som ganska så längesedan du faktiskt var i kyrkan, eller? Där finns mängder av bra präster - äldre, kloka, med livserfarenhet och yngre, energirika som ser saker på nya sätt. Ibland är där musikframträdanden i kyrkan. Det är då lite olika lämpligt att applådera el inte. Jag har varit massor av gånger då det, musikaliskt sett, inte var lämpligt att applådera mitt under pågående gudstjänst - utan alla applåder kom efteråt istället. Men ibland applåderas det mitt i gudstjänsten. Det är väldigt olika och Joakim är inte den enda prästen som uppmanar till applåder. Men stillheten har oxå sin skönhet. Att låta musiken sjunka in istället för att hacka sönder den med applåder kan vara rogivande - så sker ju oxå på olika kulturella föreställningar. Det är långt ifrån alltid som man får applådera på teater/opera/konserthus mitt under föreställningen. Inte bryter man stämningen i ett riktigt vackert luciatåg med applåder. Man väntar till efteråt. Problemet är inte ett generationsskifte. Du skriver att "arbetsplatsen runt omkring honom förvandlades snabbt till en rolig plats där varje dag får man nya utmaningar." Det är DET som är problemet, det du skriver stämmer inte. Oavsett hur han fungerat som präst - var han KH och chef och den biten klarade han inte av på ett bra sätt. Ja, var och en av de som sa upp sig för att han var KH var en stor förlust.

Sen verkar ett viktigt fokus har gått förlorat här. Det är inte JS som ska dyrkas utan JK - Jesus Kristus. Kyrkan är en viktig plats - eller rättare sagt tron är det vitkiga. Men det verkar mera som att JS satt allt fokus till sig själv. Eller kanske har han inte menat det, men det är så jag uppfattar dig. Du skriver "Han hade potentialen att göra Veddige till en helt annan plats än vad det är idag. Han hade kunnat sätta kyrkan i fokus. Han var på väg att göra kyrkan till en viktig plats. För det är allt annat än viktig  idag." Det är inte Joakim som gör kyrkan till en viktig plats utan Gud. Och Gud är där även om inte Joakim är det. Det är inte Joakim som är frälsningen utan Kristus. Det är inte konserterna som ger meningen utan mötet i nattvarden och tilltalet i bönen. Konserter och musik kan ge mycket och är bra för hjärta och själ men det är inte det som är kärnan. Utan mötet med Gud.

Elge: nu har du nog inte läst ordentligt vad jag skrivit. Får väl upprepa mig då. Tvångsanslutning är fel. Man har själv rätt att aktivt bestämma om man vill vara med i en grupp eller inte. Man får gärna vara med i en grupp, som i detta fallet, som geografiskt handlar om veddige även om man inte bor i veddige. Man får gärna bo i Kiruna och vara med i gruppen, bara man själv förstår vad det är man stöttar - men på frågan om man har förtroende för sitt KR så får man då titta på vilka som sitter i ens KR i Kiruna. För något annat KR än det man själv ev varit med och röstat fram, alltså där man bor, är inte intressant. Alltså - bara de som bor inom församlingens gärnser kan uttala sig om man har förtroende för kyrkorådet i veddige. Och  ja, man får lov att skriva under anonymt - det är inte fel - men felet är att anonyma underskrifter förlorar sitt värde om någon fuskar och skriver på dubbelt på insamlingen.

och nej, det kommer inte bli någon "mot Joakim - grupp" men alla som "drabbats" och mått dåligt runt JS behöver ha någon som uttalar sig för deras räkning också. Den andra bilden måste komma fram.