Upprättelse åt Joakim Selin

Sandor Olah

/ #21 Re: Re: Re:

2012-08-31 17:52

#19: Per - Re: Re:

Ursäkta mig för sent svar. Per, du har hört mycket. Men du lyssnade bara på ena örat. När jag lyckades övertala Joakim om att kyrkans blad ska ingå i magasinet ökade naturligtvis mitt arbete med tidningen. Då röstade föreningens styrelse på att höja min ersättning, som jag justerade ner en aning för att vara rätt. Ja, på så sätt blev jag bättre avlönad genom samgåendet. Men jag vill poängtera att jag får betalt för mitt arbete, inte för att kyrkans blad ingår i tidningen. Å andra sidan min ersättning för tidningen justerades inte på tio år – men ökade från 16 sidor till 24. Hur många gånger har ni andra fått löneförhöjning på tio år?

Vad gäller samgåendet mellan de två publikationer: jag har sökt HI, förra KH vid två tillfälle att erbjuda detsamma. Båda gångerna tackade han men avböjde. Det är klart. Han är ju god vän med en fotograf i Tvååker som gör samma jobb åt kyrkan. För fem gånger så mycket pengar. Om vi räknar ut att bara; med samgåendet sparade församlingen 60 000:- om året, hur mycket kan man prata i telefon för de pengarna? Och hur mycket man ens pratar i telefon, så länge man utför sina uppgifter, vad spelar det för roll?

Problemet är ett generationsskifte. KR är vana att göra KH:s jobb under HI:s tid. Då kommer JS som är en effektiv och energisk ungdom jämfört med HI. KR blir förlamade och överkörda. JS tar sitt ansvar och tar sitt jobb på allvar. Han vill ha effektivitet. Arbetsplatsen runt omkring honom förvandlas snabbt till en rolig plats där varje dag får man nya utmaningar. Det är klart att det finns en hel del som inte platsar i denna situtation. De säger upp sig. Jag vet vilka tre som gjorde det. En av de har lika stora problem på sitt nya jobb. En annan har fått sluta på det nya stället han har kommit till. I ärlighetens namn: var de så stor förlust för församlingen? Och: hur många har sagt upp sig under HI:s tid?

Det tragiska i historien att vi misste en mycket bra och karismatisk KH i Veddige. Han hade potentialen att göra Veddige till en helt annan plats än vad det är idag. Han hade kunnat sätta kyrkan i fokus. Han var på väg att göra kyrkan till en viktig plats. För det är allt annat än viktig  idag. KR:s agerande gjorde att även om de får straff för det, så har de vunnit: Joakim är borta från Veddige för gott.