Rör inte mitt ISK-konto

Mikael

/ #14 Skydda sina besparingar

2017-09-15 06:39

ISK och KF har hjälpt mig oerhört. Förut vågade jag aldrig sälja en aktiefond eller aktie pga av reavinst-skatten på 30%, vilket gjorde att man låg kvar i aktier eller fonder man egentligen ville byta ut. Dessutom låg man kvar i alla stora nedgångar t. ex. 2008. Nu kan man sälja av en del av innehavet när det känns skakigt för att gå in igen senare.

Jag vill också påpeka att det är ganska typiskt att de här förslagen kommer nu efter en lång period av börsuppgång och rekordlåga räntor, just den typ av miljö som är fördelaktig för ISK och KF. Men om börsen skulle gå ner eller sidledes under lång tid, samtidigt som räntorna normaliseras, blir ISK och KF till veritabla katastrofer för sparandet, då man får en straffskatt på ett kapital som inte ökar i värde. Tanken med ISK- och KF-reglerna var att de skulle vara förutsägbara och neutrala utslaget över en längre period av sparande, inte politiseras i slutet av en 8 år lång tjurmarknad av klåfingriga politker.

Jag har låg inkomst, inga lån (bor i hyresrätt) och kan inte göra avdrag för lånen vare sig mot min inkomst eller mot skatten för ISK-kontot. Men de som belånar sig över sina öron får negativ realränta och avdrag med 30% dessutom! Samtidigt vet i att framtidens pensioner inte kommer att räcka till, så att vi måste spara själva. De rika klarar sin pension, för de har höga inkomster och ofta feta tjänstepensioner (samt kan göra avdrag mot huslånet), men den här reformen slår bara mot de som har det sämst och vill ta ansvar för sin ekonomi själva.