Öppet brev till SPSM


Gäst

/ #3

2016-03-16 20:21

Därför att det krävs ändå teckenspråk oavsett CI eller hörselskada. Att vara döv och studera tillsammans med hörande, tolk med på plats. Enligt politiker ville de ska minska tolkarna. Det har de gjort nu. Så det kommer troligtvis dåliga år för de döva/hörselskada. CI/hörselskada och döva har inte alltid bra i skolorna. Det krävs teckenspråk kunnig för att kunna kommunicera i samhället. Jag är orolig inför min flicka ska i framtiden studera tillsammans då det är två olika språk kan leda till diskriminering till att de inte kan höra så bra som hörande. Döv identitet känns som mer trygghet sak. Jag kan ge ett exempel. Jag fick ett jobb som elev assistent bland med alla hörande barn och hörande personal. Jag skulle känna mig utanför men det har jag inte gjort än. Varför. . Tack vare min kollega kan teckenspråk hon vet mycket om döv kultur. Wow så det är så härligt tänkte jag. Det känns bra! Det är alltså hur döva känner sig i hörande skola med två olika språk, man blir förvirrad samt och tolkarna ska vara där. Vem betalar? Det är väldigt dyrt. Jag ser fram emot att det ska finnas döva och hörande ska kunna döv kultur, hörselnormen i samhället fungerar så. Att de ska ha såna kompetenser för att kunna utveckla eleverna. Tack för mig!