Stoppa nedläggningen av Gottfriesmottagningen


Gäst

/ #386

2015-11-18 22:24

Jag har själv fått min ME-diagnos på Gottfriesmottagningen för 2,5 år sedan och är ytterst tacksam till dem för att dem gav mig specifika råd hur jag skulle förhålla mig till sjukdomen både vad gäller aktivitet, pacing, lindrande mediciner mm.

Jag hade då haft sjukdomen i 7,5 år o den hade hållit sig på en jämn nivå(varken sämre el bättre)så länge jag kunde vara hemma o vila många timmar varje dag o göra allt i min egen takt. De senaste 1,5 året hade jag dock kraftigt försämrats. Jag hade utförsäkrats o gick på smärttrehab för min fibromyalgi samt arbetstränade 5 tim/v i 15 mån. Det blev intensiv träning i varmvattenbassäng 1 ggn/v o det var då jag började försämras. Jag forts träningen 1 år efter kursens slut men blev bara sämre o sämre...

Varje försök till höjning från 5 tim till 7 tim arbetsträning/vecka gjorde mig också väldigt dålig.Jag kom till slut till Gottfriesmottagning o fick av läkare veta att jag omedelbart måste upphöra med all form av träning för att inte försämras permanent då jag fått en mkt svår ME.. 

Pga de goda förhållningsråden från Gottfries så kan jag idag vara uppe 1-2 tim/dygn istället för att ligga alla dygnets tim i min säng. Jag är svårt funktionshindrad o kan inte göra ngt i mitt hem o men jag vågar inte tänka på hur dålig jag skulle kunnat varit om jag inte fått träffa läkare på Gottfries o fått hjälp. Jag gick även i psykoterapi i 2,5 år innan smärtrehaben men utan att förbättras. Sjukdomen är nämligen inte psykisk.

 Det är av yttersta vikt att Gottfriesmottagningen får vara kvar o att vi får adekvat fysisk o medicinsk hjälp o råd för att inte försämras. Mvh Karin