Återförena Gotham City!


Gäst

/ #7

2015-03-13 12:26

Gotham City har en alldeles speciell särställning inom heavy metal och i mitt liv som hårdrocksfan och -musiker. Första gången jag hörde dem var på samlingen The Great Metal Attack med låten The Beast will Burn. Även fast det i backspegeln är långt från deras bästa låt så var det något som sådde ett frö att det här, det är nog ett band som är hur jävla otroligt som helst.

När jag såg omslaget till The Unknown så var saken biff - det kunde inte vara annat än fantastiskt, så jag köpte den för 300 kr. När Swords and Chains ljöd från högtalarna så var det som att stjärnorna hade lagt sig i linje på ett alldeles särskilt sätt vad gäller Gotham City. Att sedan Black Writs, singeln och alla demos skulle visa sig vara lika fläckfria och sinnesförvirrande bra, det var nånting man liksom kände på sig på förhand.

När jag startade mitt första band Brute Force kring 2000 så var det såklart total GC-dyrkan, både vad gällde bandnamnet (deras första skivbolag), logon och musikskrivandet. När bandet senare blev till Helvetets Port var det i samma spår, logo och skivomslag kraftigt inspirerade av Gotham City. Musiken har jag försökt skriva på ett sätt som skulle vara värdigt Gotham City även om det är mycket svårt att nå upp i den nivån. De har en så perfekt blandning av dur, moll och allt däremellan.

De vet att en låt inte bara kan ha hårda kvinter om den ska vara en bra hårdrockslåt.

Kom tillbaka, och slut cirkeln!