Stoppa nedläggningen av Överturingens skola!


Gäst

/ #43

2013-10-21 12:17

"Ett samhälle kan därför betraktas som hållbart endast då det kännetecknas av livskraftiga städer som omges av en levande landsbygd"
- Jordbruksverkets rapport 2012:40 om hållbar samhällsutveckling.

Den stora utmaningen ligger i att hantera en åldrande och utflyttande befolkning i Ånge kommun. Centralisering till Ånge är knappast en lösning på sikt. När blir en sammanslagning med omgivande kommuner nödvändig? Tänk före ordentligt och utarbeta en långsiktig strategi för regionen.

I brist på en väl genomtänkt och med fakta underbyggd strategi så tycker jag att ni om möjligt skall låta barnen växa upp i små och trygga skolor där folk känner varandra. Att skeppa iväg dem till anonyma skolor som i allt väsentligt genomlider en slags kris i vår tid är en dålig pedagogisk idé.

25% orkar inte med högstadiet i dag. Vad det beror på vet jag inte, men jag misstänker att det har med barnets och människans roll i dagens samhälle att göra, inte vilka pedagogiska grepp och vilken byråkrati som tillämpas inom skolan.

Jag växte upp i Östavall på 80- och 90-talet, som på den tiden hade en skola för årskurs 1-6. I den åldern är det basala saker som räknas, inte att rätt rutor är kryssade i enkätsvar från pedagoger och rektorer.

Vi var i högsta grad sedda individer i den skolan. I efterhand har jag insett att den fria och variationsrika miljön och fritiden var enormt stimulerande. Den gjorde att jag utvecklade färdigheter som jag senare haft stor glädje av i mitt arbete som akademiker och forskare.

Tänk före och vänta 10-15 år innan ni lägger ner glesbygdsskolor av "pedagogiska skäl". Kunskapen som eventuellt motiverar det finns inte.

Om man tvingas kapitulera och lägga ner skolor av ekonomiska skäl så är det en annan sak. Men då bör det ske utifrån ett helhetsperspektiv, som sträcker sig bortom de glesbefolkade kommunernas gränser eftersom processen kan vara svår att omvända.

Fredrik Sandin