Ambulansen i Nedervetil


Gäst

/ #1 Politikerna!

2013-07-19 17:47

Så såg skriften ut från den 3/9 2012 som politikerna måste ta ställning till (Styrelsemöte i Kronoby kommun www.kronoby.fi)

240 §. SAMKOMMUNER Utlåtande till MÖCS över ordnande av prehospital akutsjukvård
Kst 3.9.2012:
Kst 13.8.2012, § 210:
Kommundirektören:
Hälso- och sjukvårdslagen som trädde i kraft i maj år 2011 överför ansvaret för den sjuktransport som
kommunerna för närvarande ordnar till sjukvårdsdistrikten från år 2013. Funktionerna kallas i fortsättningen
prehospital akutsjukvård och samtidigt slopas begreppet sjuktransport. Ersättande begrepp i
författningar kommer att vara prehospital akutsjukvård. I fortsättningen är prehospital akutsjukvård en
funktionell del av sjukvården, som i huvudsak ansvarar för bedömningen av brådskande vårdbehov
och transport av patienter utanför vårdinrättningarna.............//

 

1. Då servicenivån definieras bör den prehospitala enhetens avstånd till det vårdande
sjukhuset tas i beaktande. För vård av akutfall är det uppenbart motiverat att en del
av enheten inom den prehospitala akutsjukvården består av vårdnivåenheter av högre
nivå, så att den akuta vården kan påbörjas omedelbart, ifall vägen till jourhavande
sjukhus är lång.
2. Startberedskapen skall inte omedelbart höjas till kontinuerlig beredskap, utan verksamheten
borde inledas med nuvarande startberedskap, varvid man efter en särskild
granskningsperiod på exempelvis två år kan reda ut vilka effekter en höjning av startberedskapen
har på social- och hälsovårdens övriga jourverksamhet och dygnet-runt
verksamhet
3. Det mest naturliga av alternativen för att tillhandahålla servicen är en fortsättning av
den nuvarande företagarledda verksamheten.
4. Kostnadernas fördelningsmodell bör vara befolkningsbaserad eller en befolkningsbaserad
kostnadsfördelning som korrigeras med konstant behovsfaktor. De modeller för
kostnadsfördelning som har förelagts grundar sig på väldiga kostnadsökningar, för
vilka nya beräkningar ännu behöver göras. Separata förhandlingar bör föras med
kommunerna om saken.
Kommunstyrelsen önskar att samkommunen fortsätter bereda ärendet. I detta skede kan
beslut fattas enbart gällande år 2013.
Under diskussionen ger Elisabeth Hagström ett beslutsförslag, understödd av Mikaela Dahlbacka,
med ordalydelsen:
1. Vårdnivån kvarstår på nuvarande nivå.
2. 8/5
3. Sjukvårdsdistriktet och/eller räddningsverket
4. 50/50, befolkningsunderlag, verkligt behov
Sedan diskussionen avslutats och ordföranden sammanfattar den, konstaterar han att det
finns två förslag och omröstning bör verkställas. Han föreslår att detta sker med namnupprop
så att den som stöder kommundirektörens förslag röstar ”ja” och den som stöder Elisabeth
Hagströms förslag röstar ”nej”, vilket godkändes. Vid omröstningen avgavs 1 ja-röster (Lindgren),
7 nej-röster (Hagström, Myllymäki, Dahlvik, Dahlbacka, Hongell Sandvik och Wassborr)
och 1 nedlagd röst (Backman).
BESLUT:
Kommunstyrelsen beslöt efter omröstning att kommunstyrelsens utlåtande till MÖCS
är:
1. Vårdnivån kvarstår på nuvarande nivå.
2. 8/5
3. Sjukvårdsdistriktet och/eller räddningsverket
4. 50/50, befolkningsunderlag, verkligt behov