Öppet brev till tidningen Hundsport samt dess ansvariga utgivare


Gäst

#1

2013-12-16 16:41

Bevara en fin ras!

Gäst

#2

2013-12-16 17:39

Vart är vi på väg med hundaveln om inte rasstandarden ska följas ! Pengar får inte styra detta också.
Kevin

#3 Flerfärgade..

2013-12-16 19:08

Jag tycker att det är helt idiotiskt att flerfärgade INTE ska vara godkända! Varför ska dom inte vara godkända för? SKK vill förbjuda registreringen utav flerfärgade pudlar vilket är åt helvete tycker jag... Jag känner väldigt många pudelägare, både dom med enfärgade och tvåfärgade pudlar. Jag tycker att alla är lika mycket värda och bör få registreras. Sedan är det en annan femma om det är godkänna att ställa ut m.m (vilket dom inte är idag). En renrasig hund är alltid renrasig, och en renrasig bör få registreras.
Pudeltjej

#4 Re: Flerfärgade..

2013-12-16 22:23

#3: Kevin - Flerfärgade..

Svaret står ju i Petitionen. Ofta är dessutom flertalet inte helt rasrena och det saknas led i stamtavlorna. Ska vi följa de regler som finns idag så är det Frankrike som äger Pudelns rasstandard och bestämmer hur den ska se ut (Sverige har ingenting att säga till om där) och i Frankrike har de gått ut med en uppmaning att inte godkänna dessa hundar och därmed inte godkänna dess registrering. Även FCI har gått ut med en uppmaning till samtliga medlemsländer att inte godkänna avkommor till flerfärgade pudelbesläktade hundar som pudlar. Det skall inte ens få kallas för pudlar. Läs texten nedan från FCI.

”At the request of the Société Centrale Canine pour l’Amélioration des Races de Chiens en France (SCC), parent organisation of the breed standard “Caniche” (Poodle) (172), theFCI members and contract partners are reminded that two-coloured poodle-relateddogs can under no circumstances be called “Poodle” neither on pedigrees nor inshow catalogues and in other official documents.”

Svenska Kennelklubben blev upptagen som medlem i FCI redan 1934, och vi finns respresenterade i samtliga FCI-komitttéer. Genom vårt medlemsskap har vi bland annat förbundit oss att följa respektive hundras hemlands rasstandard.

Då SKK har förbundit sig att följa gällande rasstandard undrar vi därmed hur SKK så totalt kan bortse från detta och på vilket sätt de flerfärgade pudelbesläktade hundarna skulle gynna avelsarbetet på de sobla färgerna?



Gäst

#5

2013-12-16 22:30

Bevara rena färger på pudeln!
B/T forever

#6 Pudelbesläktade

2013-12-17 11:06

Det dummaste jag läst på länge. Vad ska vi kalla de tvåfärgade som föds i solida kullar, då? Det måste ju vara blandras även där. De som mest skadar rasen i avseende på färgen är de uppfödare som ljuger och myglar undan flerfärgade valpar så att det inte syns att de finns i ens linjer.
B/T forever

#7 Re: Flerfärgade..

2013-12-17 11:23

#3: Kevin - Flerfärgade..

SKK vill inte förbjuda registreringen eller aveln. De har nekat SPK:s begäran om avelsförbud två gånger nu.

Pudeltjej

#8 Re: Pudelbesläktade

2013-12-17 12:17

#6: B/T forever - Pudelbesläktade

Det är använt samma formulering som FCI använt!

”At the request of the Société Centrale Canine pour l’Amélioration des Races de Chiens en France (SCC), parent organisation of the breed standard “Caniche” (Poodle) (172), theFCI members and contract partners are reminded that two-coloured poodle-relateddogs can under no circumstances be called “Poodle” neither on pedigrees nor inshow catalogues and in other official documents.”


Gäst

#9

2013-12-17 13:06

Håll Pudelrasen ren. Ingen inblandning av flera färger.
så kallade harlekinfärger. Nej tack till sådant.

Gäst

#10

2013-12-17 13:47

..
Reija

#11 Re: Pudelbesläktade

2013-12-17 14:07

#6: B/T forever - Pudelbesläktade

Valpar som föds med missmarks eller flerfärgade bör registreras med X, dvs ej godkänd färg och även med avelsförbud.

Om folk orkade läsa det FCI skriver så skulle man också förstå att det handlar om att inte valpar efter flerfärgade pudelbesläktade hundar ska registreras eller kallas pudlar.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2013-12-17 18:16



Gäst

#13

2013-12-17 18:17

Jag har inte ens pudel men föder upp bedlington sen 1983 och har varit medlem i SKK sen 1973...och när jag såg annonsen så reagerade jag starkt hur detta kunde vara möjligt att dom kunde annonsera om flerfärgade pudlar....fick lite blandraskänsla.
Nej det kändes helt fel när jag såg dessa hundar
Lise
mismark

#14

2013-12-19 12:23

Det är väl inte mer än rättvist att bägge parter får komma till svars! Demokrati heter det väl? Jag tycker att det är fruktansvärt pinsamt att ni antagonister förpestar samtliga pudelforum med era förtal, påhopp och ffa bristande kunskap om rasen pudel, ni verkar tro att pudeln damp ner från himmelen 1936? Ni verkar fullständigt glömma bort oss vanliga pudelägare som älskar våra pudlar oavsett färg eller ursprung. Vi är många som tar oss illa vid när alla "våra" intresseforum kapats av ert fundamentalistiska hatpropagranda. För oss som bryr sig finns en mängd pudelinfo på nätet, tex här: http://www.cfacaniche.org/caniche/the-poodle

Gäst

#15

2013-12-19 19:31

unfortunately this is not the only breed SKK has done this, had in Finland as judge a dog said to be Border Collie, but this dog had no resemblence with a Border Collie, later I found out that the pedigree recogniced by SKK were mostly unknown shepherds without pedigree, but registred as Border Collie in Finland


Gäst

#16

2013-12-21 08:51

Bra av initiativtagaren att belysa problemet