Stoppa sköldkörtelskandalen

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa sköldkörtelskandalen.


Gäst

#276

2015-01-06 20:21

Skrämmande hur nonchalanta många läkare är på typiska symptom på sköldkörtelproblem. Detta kostar samhället massor och individer får sänkt livskvalitet helt i onödan!

Gäst

#277

2015-01-09 00:27

jag lider av att inte få rätt vård sedan jag hade aggresiv cancer och blev utsatt för radioaktiva isotpsbehandling bl.a som gav mig underpoduktion av min ssk. fick chans att testa lio av läkare i sthlm efter 20 års letande om desperat hjälp men sedan gick han i pension men alla negativa effekter av att ej få ha en bra hälsa och gå ner i vikt som lyckades en bra bit men sedan var tvungen att sluta med för att min överläkare i hbg sa till mig det är inget fel på dig så sluta genast med det det är livsfarligt-hell no, säger jag jag fick under ett års tid känna hur det var att vara på väg till mitt gamla jag men togs ifrån mig snabbt o bryskt, jag skulle vilja få chansen att få uppleva möjligheten med en vettig läkare som lyssnar på en och jag har som säger ohh du har så bra värden inte är det ngt fel på dig????
nej lyssna på mig som nu är 50 år och berövats livskvalité sedan 1987 och ge mig chansen att få tillbaka det/ josy m

Gäst

#278

2015-01-09 17:17

Hoppas det blir ordning på detta. Vad är det läkarna håller på med som inte vill ta till sej och ge rätt behandling. Skandal.

Gäst

#279

2015-01-18 10:31

Hej! Hoppas att man får hjälp nu! Har lidit i 14 år hoppas verkligen att alla läkare inte blundar! Att ha fel på sköldkörteln är inte att leka med, har haft 10 olika läkare men ingen gör något! Fast dom såg att jag hade knölar på halsen som röntgen visade hoppas verkligen att jag får hjälp nu. Hälsningar helena

Gäst

#280

2015-01-23 14:31

Jag får inte ena levaxin av min läkare trots antikroppar.ingen hjälp alls
lena

#281

2015-01-30 10:42

Jag är 27 år idag,  när jag fick min diagnos var jag 14 år jag hade hypertyeos efter 3 år med medicinering thacapzol och levaxin som inte hjälpte,  började min sköldkörtel  att växa. Jag skulle opereras men dagen som det skulle ske så gick de inte min hjärtfrekvens va aalldeles för hög att de va farligt att utföra det, jag vart skickad till sös utan att veta varför,  när jag kom dit fick jag veta att jag slulle bli inlagd för att observera mig och ge mig medicin efter 9 dagar på sjukhuset fick jag äntligen bli opererad. 

Men vad dom sa va typ att du kommer bli frisk så länge du äter levaxin varje dag i ditt liv,  det låter ju rätt bra ändå skönt att slippa  alla symtom hjärtklappning, fryser tål inte värme, Sömnsvårigheter trötthet och utmattad, nervös,  darrningar,  koncentrations svårigheter,  "speedad" man är över allt och ingenstans och mycket mer.  Lät underbart! Men nej  jag har nu ingen sköldkörtel  alltså underproduktion. Levaxin hjälper typ inte nu har jag ätit levaxin i många år och nu lär ni bli lite förvåndade specielt ni som har haft det ett tag och vet hur det är med dosering, jag äter levaxin 175 microgram. 

Men jag har fortfarande symptom fryser konstant, konstant trött, dim syn och tunga ögon och ont. Förstoppning kan gå upp över 7 dagar Koncetrationsvårigheter och mycket mer. jag har berättat  för min läkare specialierad på endokrina sjukdomar,  men han säger att de inte har med detta att göra och att jag får gå till vårdcentralen för de.  Så från läkaren får man ingen hjälp..

Ni får ursäkta  mitt ordval men jag är så jävla trött på läkarna som inte tar en seriöst när man har sina symtom och bara slussar en vidare. 

Detta är en sjukdom som är mer vanlig än vad folk och läkare tror. Detta är något vi måste ta seriöst just för att symtomen är väldigt olika och kan likna många andra sjukdomar. 

 


Gäst

#282

2015-02-27 22:22

85 % av T3 i kroppen produceras genom omvandling av T4 men de återstående 15 % T3 produceras av sköldkörteln. Det är rimligt och logiskt att man ger kombinationsbehandling vid sköldkörtelns underfunktion. Jag  behandlades under många år med T4 utan att bli bra. Mina T3-värden var låga, de hade blivit lägre än innan levaxinmedicineringen. Jag hade också stor brist på järn, B12...Man ökade levaxin progressivt tills jag fick någon slags kollaps. Jag minskade dosen, började ta ordentligt med vitaminer, mineraler och aminosyror. Nu tar jag kombinerad behandling med T3, mår mycket bättre. Det gäller att hitta den rätta fysiologiska balansen utifrån den egna underfunktionen. Det går faktiskt att räkna matematiskt, så varför ska det vara så svårt att ta till sig för läkarkåren?


Gäst

#283

2015-03-16 16:42

För stt jag snart inte orkar mer att vara trött och ha ont i hela kroppen pga felmedicinering med dåligt inställt Levaxin

Gäst

#284

2015-03-16 20:12

Jag använder själv levaxin och antidepressiv medicin. Ständigt oerhört trött och har mycket värk. Slussas bara runt mellan olika läkare som inte säger samma saker. 


Gäst

#285

2015-03-17 03:22

Jag behandlas med enbart levaxin och kämpar en daglig kamp att existera. det syns inte på utsidan men presenteras väl på min insida. Jag försökte få hjälp av min VC-läkare som tog mig på allvar och jag fick en remiss till en endokrinolog därför att han inte kunde skriva ut liothyronin. Endokrinologen lät ta mängder med prover och hon förklarade att alla mina världen var riktigt bra. Nedslagen lämnade jag sjukhuset med en undran; är det jag som inbillar mig? Jag gick till en homeopat som tog prover på mitt urin som visade att binjurarna var belastade. jag bytte själv ut levaxin mot naturliga hormoner och belastningen minskade. Efter en tid fick jag prova liothyronin av en väninna. Tredje dagen hände en stor förändring. Helt plötsligt var det som om solen sken inifrån och ut och glädje lust och energi gjorde sig gällande. Jag hittade den del av mig själv som jag saknat under flera år.
Jag med flera måste tas på allvar, vi vill också leva inte bara överleva...

Gäst

#286

2015-03-17 06:49

Är livsviktigt även för mig som har haschimoto samt hypo sedan ca 20 år.
Äter nu naturligt hormon sedan 7år men ätit levaxin under15 år även i komb med ssri vilket inte diskuterades alls. Är inte att rekommendera enl fass.
Outredd binjurefunktion trots utmattningssyndrom.
Blir inte bättre precis

Gäst

#287

2015-04-19 09:58

Har opererat bort min sköldkörtel och äter Levaxin.

Gäst

#288

2015-04-19 16:15

Är själv medicinerad med levaxin.

Gäst

#289

2015-04-19 21:34

För att det är så många kvinnor som mår pyton och inte får hjälp.

Gäst

#290

2015-04-20 09:26

Mycket viktigt att så många som möjligt får rätt hjälp!
Jag hq varit sjuk i många år o felbehandlad!
Tack för att ni gör detta!
Med som vanligt vänliga hälsningar
Monica Eriksson

Gäst

#291

2015-04-20 09:39

Jag äter extrema mängder av levaxin pga underproduktion

Gäst

#292

2015-04-20 09:40

För att jag själv har Hypoterios sen 2007 och har alldeles för många symptomer kvar och inte mår bra trots medicinering av Levaxin. Och inte fått tillräcklig hjälp och stöd från min vårdcentral.

Gäst

#293

2015-04-20 12:06

Vill ha hjälp med rätt medicin! !

Gäst

#294

2015-04-20 12:29

För att det är jätteviktigt, trött på sjukvårdens ointresse...

Gäst

#295

2015-04-21 07:54

Har själv varit sjuk i denna sjukdom samt att min dotter redan vid 14 års ålder blev sjuk och vi blev inte trodda på att det var psykiskt. Min dotter blev sjuk igen vid 18 års ålder som till slut efter många turer slutade i operation och hela sköldkörteln togs bort. Men precis lika bemötande vid andra sjukdomstillståndet sa först att det var psykiskt inte kul för en ung kvinna att höra och samtidigt vara så sjuk. Såväl hjärta som syn var påverkat på henne och det trots att hennes värden inte var jättehöga.

Gäst

#296

2015-04-21 10:07

Känner ett flertal som lider av denna sjukdom

Gäst

#297

2015-04-21 11:09

Jag äter Levaxin sen 15 år tillbaka och jag har alla mina symtom kvar. Aldrig har någon läkare nämnt att det finns andra alternativ förutom Levaxin, jag har endast blivit erbjuden ssri!
Gittan

#298

2015-04-21 11:25

Jag tillhör dem som inte har fått tillbaka tillräckligt med funktioner i min hjärna, jag är idag förtidspensionär och det har tagit väldigt lång tid att återkomma så pass att jag kan ta hand om mig och fungera bättre. Jag får även Liothyronin, då först började det hända saker! Men läkaren tror inte själv på att det hjälper mig utan tror att det är placeboeffekt! Efter väldigt många år att börja förstå igen, gör att jag vill ha mer hjälp men blir inte tagen på allvar och jag orkar inte hur mycket som helst. Det som gör mig ledsen är att bara för att det inte är forskats mer på området för att det inte finns kr till forskningen, gör inte att vi "bara" blir friska! Det ledsamma är att inte bli tagen på allvar av de läkare jag har träffat genom åren, det har blivit så att jag går inte till sjukvården för min tid är dyrbar för mig. Varför sitta och tjafsa med en person som har förutfattade meningar! Det j-a i alla mina sjukdoms år är att min son fick växa upp med en mamma som sov mer än honom! Vi var helt ensamma, det skyddsnät de flesta har med familj och vänner, de försvann när jag blev sjuk. Hade jag inte träffat en läkare som såg symtomen så hade jag inte levt idag, men det liv jag har haft, är inte heller att leva! Minst 15 år av denna tid, minns jag inte, och det att växa upp i är hemskt att tänka på för min son, jag gråter bara jag tänker på hur han har haft det. Effekten av det är att min son vill inte träffa människor. Jag är övertygad om att ingen människa vill leva ett sådant liv jag har haft, det tog många år innan någon läkare överhuvudtaget tog mig på allvar, jag har träffat läkare som har skrattat åt mig och velat remittera mig till psyket! Idag har jag ett intyg som säger att jag inte har schizofreni, manodepressivitet eller annan psykisk sjukdom! Det är så j-a sjukt vad en läkare kan säga när de inte vet vad de ska göra! Och jag kommer aldrig få en ursäkt av hur illa dessa har behandlat mig! Ni är inte Gud! Sluta tro det! Det finns så mycket mer att berätta men denna sida räcker inte till. Men förnedrad är bara förnamnet, av den behandling jag har fått bara för att personen inte vet mer, för att det inte finns mer forskning.

Jag insjuknade troligt vid 14 års ålder och är idag 52 år. Graviditeten av mitt enda barn var det som fick mig att bli ordentligt sjuk, jag levde mitt liv på golvet med honom för jag orkade inte bära honom!


Gäst

#299

2015-04-21 13:56

Är själv drabbad

Gäst

#300

2015-04-21 15:28

Äter levaxin proverna visar bra, men mår dåligt ändå, många symptom kvar. Har bett om att de ska ta prov på t3 men säger att de inte behövs eftersom alla prover är bra.