Öppna Tegelbruket nu!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Öppna Tegelbruket nu!.


Gäst

#1

2013-08-23 22:41

Vad ska ungdomar hitta på nu på kvällarna? Jo dom kommer väl börja förstöra en jäkla massa ! Satsa pengarna på ungdomsgården istället för att betala pengar för skadegörelse!!!
Jonas Andersson

#2 Högre tankar om ungdomar tack!

2013-08-27 11:39

Till Gäst; Jag har svårt för den negativa och generaliserande syn på ungdomar som du förmedlar genom ditt inlägg. Ungdomar är liksom alla människor i grunden kreativa och skapande. Syftet med en ungdomsgård är att vara en mötesplats där ungdomarna kan utveckla denna kreativitet. Syftet är inte att förvara ungdomar för att hindra dem från att förstöra saker. 99% av ungdomarna skulle inte förstöra något bara för att det inte finns en ungdomsgård. Men en ungdomsgård som Tegelbruket ska naturligtvis ses som värt att satsa på för att uppmuntra och ta tiilvara unga människors inneboende kreativitet.

Gäst

#3

2013-08-27 13:59

Jag, som jobbade som volontär på Tegelbruket, kan säga, att Tegel är absolut nödvändig - för barn, ungdomar, vuxna, kort: för hela samhället i Högsby!
glenn möllergren

#4 Vem kan man kontakta?

2013-08-27 14:02

Hej! Jag jobbar som journalist på radion och ska till Högsby imorrn i ett annat ärende. Finns det någon jag skulle kunna träffa och höra mer om detta av? Den som startade namninsamlingen till exempel - hör gärna av dig till mig!

Glenn Möllergren, Sveriges Radio Kalmar
0480 45 80 34
glenn.mollergren@sr.se
Thobias, en av dom som byggde upp tegelbruket från grunden!

#5 Re: Vem kan man kontakta?

2013-08-27 16:54

#4: glenn möllergren - Vem kan man kontakta?

det finns en länk högst upp där du kan kontakta personen som har startat denna petition

Tusse/Jojo

#6 ...

2013-08-27 19:08

Detta fantastiska ställe som man, liksom Thobias ovan, delvis varit med och byggt upp, delvis även varit där själv på disco, bordtennisturnering, teater, pubkvällar m m.
Det är med lite sorg i själen man läser att stället är "nerlagt" och att kommunen verkar skita i vilka potentialer det finns i lokalen för många ändamål, främst ungdomarna :)
Inget varar för evigt men detta är inte OK!.
Jag, liksom många andra har fina minnen från dessa lokaler och div tillställningar. Både som arrangör och (ungdoms)besökare. En hel del finns även bevarat i form av gamla VHS band på saker som filmats där. Bl a uppbyggnaden av det hela :).

Historien kan vi inget göra åt men framtiden kan vi påverka om vi vill!! :)
Ronnie

#7 Satsa på ungdomarna!

2013-08-29 19:06

Starta upp verksamheten igen! Vi måste satsa på ungdomarna i kommunen, de är ju kommunens framtid. Om det inte finns något för ungdomarna/barnen att göra efter skoltid tror jag inte att så många barnfamiljer vill flytta hit eller bo kvar. Varför inte utveckla verksamheten? Gratis bussar från ytterområden? Eller kanske någon typ av kurser, tex lära sig meka,rida,skateboard mm Jag skulle gärna ställa upp och lära ut det jag kan som mekaniker. Så snälla ge ungdomarna tillbaka sin fritidsgård!