Låt Aspergerkillen få sitt liv tillbaka - och bra vård!


Gäst

#1

2013-04-21 21:41

Har själv en son med infantil autism och förstår inte hur detta kan hända i dagens Finland??? Vi måste agera nu och nå ut till så många som möjligt för att låta alla förstå att detta inte är acceptabelt! Hur vill vi själva att våra barn eller vi själva skall bli mötta om vi blir sjuka? Tänk efter!

Gäst

#2

2013-04-21 22:13

Sådant här var illa nog på 50-talet...att det förekommer 2013 är helt obegripligt.
Psykvården fungerar lika illa i Finland som i Sverige tydligen...kanske borde läkarna spärras in i isoleringscell för att komma på mänskligare och bättre tankar?? Fruktansvärt..jag finner inte ord!

Gäst

#3

2013-04-22 07:09

Allt stöd och all hjälp som finns skall ges åt honom.
Lejonmamman

#4

2013-04-22 11:54

Jag blev alldeles gråtfärdig och bedrövad när jag läste om den här unga killen och hans familj.Man kan inte tro att det kan få gå till på det här sättet i dagens Finland. Det måste gå att lösa det på något annat vis än att man isolerar honom från omvärden och familjen.Jag hoppas verkligen att han får en chans till ett mer värdigt liv än att vara inlåst som en fånge!

Gäst

#5

2013-04-22 12:39

snälla, låt honom få tillbaka sitt liv och låt honom få den vård och hjälp han behöver!!

Gäst

#6

2013-04-22 13:31

de måste gå att låta honom bo på ett vanligt boende med rätt medicin

Gäst

#7

2013-04-22 15:07

Föräldrarnas åsikt måste gälla i ett sådant fall där man kan säga att man inte tar hänsyn till de mänskliga rättigheterna.
gäst

#8

2013-04-22 15:52

Isolering är ingen vård utan förvaring. Vården går bakåt med stormsteg i vårt land. Primäruppgiften dvs vårdandets kärna har kommit i skymundan och systemutvecklingen, effektiviteten har tagit överhanden. Vad har hänt och vad fattas? Det finns mycket forskat kring asperger och metoder som kan vara till hjälp. Oberoende vilken diagnos människan har borde man inge trygghet/ omsorg o isolering kan inte vara det enda alternativet och så lång tid. Maktmissbruk är vanligt inom vården speciellt psykvården tyvärr och den lilla människan kommer i kläm i den stora vårdapparaten. Rädsla för aggressioner som är ett naturligt reaktionsmönster för människor som mår dåligt. Det skall dämpas med läkemedel och isolering/ makt. Vart är denna värld påväg och var har det gått snett?
Jag

#9

2013-04-22 16:09

Jobbar inom Kårkulla o har sett att där mår de bra.. ja tycker han borde få sin chans o pröva det på ett vårdhem.. ja håller upp tummarna för er :)

Gäst

#10

2013-04-22 16:37

Jag har själv aspergers syndrom så jag vet vad som är svårt. Hemskt detta!

Gäst

#11

2013-04-22 18:10

Hoppas han slipper ut därifrån!
lapi

#12 Förskräckligt

2013-04-22 18:47

Det är hemskt att höra allt detta, men vad är det vi ska skriva på för? Att han ska bli fri står det(?) Är det här rätt väg att gå? Vad händer när namnen är insamlade? Lite mer info vad som menas med den här namninsamlingen och ni får säkert många fler namn.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2013-04-22 18:50


Har sett det ena och det andra

#14

2013-04-22 19:01

Men han har ju inte bara Aspergers! Skulle han kunna bo själv med stöd skulle han väl göra det. Men nu har han ju varit intagen på många ställen och ingen har klarat av honom. Dt måste ju finnas en orsak till att han är där han är och vården är som den är! Tycker beslut saker och ting ska diskuteras och utvecklas och önskar innerligt han inte behövde sitta isolerad. Men vi måste väl utgå från att allt, inkl medicinering av alla de slag, har prövats?!? Vad händer om han släpps ut därifrån frågar någon. Vill vi faktiskt veta det? O det fanns någon som trodde han klarar sig is avhäller skulle han ju inte vara inlåst! Nån tilltro till alla de mängder av människor som skött om honom under årens lopp måste väl ändå finnas? El vill någon av er sköta om honom?

Gäst

#15

2013-04-22 19:04

Detta är helt och hållet inhumant! Han behöver hjälp, inte isolering!

Gäst

#16

2013-04-22 21:01

Det var upprörande läsning. Att en sådan omänsklig behandling förekom när resurser och kunskap inte fanns var förståeligt och olyckligt men att det förekommer idag är skrämmande. Isolering är ju ett straff inte vård. Killen blir inte friskare av det.


Gäst

#17

2013-04-22 23:22

Vi verkar vara tillbaka på någon gång på 50-talet, och allt har skett på några få år sedan man efter 2006 valde att ta bort personliga assistenterna, anser jag.
Oroad

#18 Re:

2013-04-23 01:37

#14: Har sett det ena och det andra -  

 

Att säga att han också har något annat primärt än Asperger låter inte som en trovärdig kommentar. Han har ju säkert drabbats av annat efter denna behandling. Medicinerna i sig och blandningen av dem kan leda till märkliga reaktioner . Står i bloggen vilka han får just nu. Jag vill absolut veta hur han kunde må t ex på Kårkulla och med personliga assistenter. Förtroendet för psykiatrisk vård i Österbotten försvann nog hos många nu i och med denna berättelse. Mentalvården och psykiatriska vården tycks vara långt efter i utvecklingen. - Varför måste vi utgå från att allt har gjorts som går? Tror du verkligen det? Låter som ett effektivt sätt att skapa en galen människa. Isolera och dessutom förkasta. Vård- vad är det? Tror du Breivik har det bättre nu med sin tv? Han har möbler. Var han farlig? Är han farlig? Vem ska vi skydda? I din kommentar vill du skydda de som valt att isolera en människa i över 270 dagar. Varför?
Pian

#19

2013-04-23 05:15

Jag tycker nog man borde prova på annan vård, hans föräldrar känner nog sin son bättre än någon annan. Ingen mår bra av att vara inlåst utan någon att prata med och utan terapi. DET MÅSTE FINNAS ANDRA BEHANDLINGSFORMER.

ullan

#20

2013-04-23 08:48

Kan detta verkligen vara möjligt 2013?
Chockad

#21

2013-04-23 10:54

Det allra konstigaste är ju att inte ens hans föräldrar får besöka honom så ofta de vill (var det bara 1 gång per månad t.o.m.????) Det förstår jag inte alls. På vilket sätt skadar deras besök honom????

Gäst

#22

2013-04-23 12:55

Det är mycket osannolikt att någon hålls inspärrad utan orsak. Att vi inte känner till orsaken eller att föräldrarna vägrar acceptera orsaken betyder inte att det inte finns någon orsak.
Britt-Marie Stenberg, startare av namnlistan

#23 Ett tydliggörande

2013-04-23 13:02

Den här situationen är inte lätt. Det finns säkert orsaker till att han suttit i isolering och haft spännbälte på sig under tiden i Sverige, men det är INTE normalt att hålla någon inspärrad såhär länge och dessutom ta bort all utomhusvistelse. Det måste finnas vårdare som klarar av åtminstone en del av tiden. Ja, jag skulle ställa upp själv, om jag kunde. Jag vill understryka att meningen med denna petition är att underlätta läget för 18-åringen och hans familj, att hjälpa familjen med deras ansökan till domstolen, så att de i alla fall kunde få en vårdare att vistas med sonen och själva få spendera tid med honom. Jag hoppas vi kan överlämna listan åt familjen med detta i åtanke.

Gäst

#24

2013-04-23 13:33

Vilken människa som helst skulle bli galen av sådan här "vård". Lägg därtill att en person med aspergers har svårt att koppla ihop handling och påföljd. Jag är övertygad att man gör mycket skada med att isolera honom från mänskliga kontakter! :( Är man månne ute efter att göra honom så kraftlös och likgiltig att han blir ett viljelöst paket som är lätt att ha sittandes i ett hörn hela dagen..? Kräver minimalt med personalresurser...
Io

#25

2013-04-23 14:15

Nej, man blir mörkrädd av denna tråd! Klart att isolering inte hjälper! Men har ni inte läst hur mycket man provat med under många år?? Tror ni faktiskt att alla inom vården är elaka sadister som tror att man blir bättre om man straffades isolering? Och inte har man väl först satt in en människa i isolering, som fungerar någorlunda normalt, för att se vad den gör men honom? Man har ju tagit till isoleringen för att han var för svår att hantera. Förstår att människor reagerar känslomässigt, det gör också vårdepersonal som kämpar och gör sitt bästa! Varsågod att pröva på att jobba på Gamla Vasa sjukhus med sådana som behöver den vården! Men visst tycker man han borde få vara ute varje dag, men som sagt VI VET INTE alla omständigheter. Styrka och kraft till föräldrarna som kämpar för sin son,med all rätt. Men ni andra förstår nog inte riktigt hur sjuk en människa kan vara.