Mindre barngrupper

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Mindre barngrupper.


Gäst

#1

2013-04-17 18:50

Tack för att ni engagerar i det viktigaste vi har = barnen <3 samt personalen som tar hand om dessa guldkorn!
Åsa Hammarborg Söder
Ansvarig för denna petition

#2 Re:

2013-04-18 19:53

#1: - Ja, vi vill verkligen inte ha så stora barngrupper som vi har idag! Även om vi inser att denna kamp är otroligt svår så måste vi försöka få till en förändring! Inte nöja oss med läget som det är. Vi kommer fortsätta trycka på politikerna tills de börjar planera för förändring. Vi måste ha tålamod dock! Det kommer inte att ske över en natt! Tack för att Du stöttar oss!!

 


Gäst

#3

2013-04-19 09:58

Bra skit! :)

Gäst

#4

2013-04-19 14:13

För mej är de en självklarhet det bör vara mindre antal barn per pedagog i förskolan än vad de är idag. Hur ska man hinna se varje barns olikheter. Det finns barn som måste vara på förskola fler timmar än vad de eg orkar.. Ska de då åtminstone inte få må så bra som möjligt under sin fsk tid , med inte alltför hög ljudvolym och så vidare...
Åsa Hammarborg Söder
Ansvarig för denna petition

#5 Sprid!

2013-04-22 19:05

Hej, tack alla som skrivit under! Sprid detta till alla ni känner så vi får in fler namn! Tillsammans kan vi förändra!

Gäst

#7

2013-05-12 18:39

Alla skulle må bättre med mindre barngrupper! Framförallt barnen men också pedagogerna som kämpar livet ut sig för en bättre förskola!

Gäst

#8

2013-08-13 20:55

Arbetar inom förskola. För stora grupper gör oss alla stressade. Barnen blir lidande.
"Förskollärarn"

#9 Stort ohälsotal bland stressad förskolepersonal

2013-09-12 09:48

Jag arbetar inom förskolan och ser dagligen hur samtliga kolleger stressar. Ofta hinner personalen inte ens gå på toaletten.... Förskolan har en läroplan - den är i verkligheten svår att helt följa eftersom vi t.ex. vid sjukdom är det svårt att få in vikarier, och periodvis har vi "vikariestopp" eftersom ekonomin inte tillåter att vi betalar för en sådan. När det ser ut så, måste vi prioritera att hinna med barnens primära behov.
Om föräldrar efterlyser det pedagogiska arbetet, förväntas vi utanpå detta, av ledningen att i princip ljuga. Vi får nämligen inte berätta att förskolan har för lite pengar!
Vad blir resultatet för personalen av en sådan arbetssituation? Jo, många drabbas av utmattningssyndrom och depression. Jag vet också flertalet förskoleanställda som drabbats av hjärtproblem...
Att små barn är beroende av vuxna som har en sådan pressad arbetssituation är mycket illa! De utvecklas här och nu, och vi pedagoger VET hur en optimal utvecklings- och lärandemiljö ska se ut för dem. Idag är den långt ifrån optimal, trots att vi försöker tänja på oss och räcka till för långt mer än vad som i realiteten är möjligt! Vi har kunskapen, förståelsen och viljan att skapa en god miljö för barnen. Det är bara pengarna som fattas, och de fattas för att kommunens politiker inte tycker att förskolan ska få dem.
Det enda sättet att komma tillrätta med situationen och ge föräldrar, personal och, framför allt barn sin RÄTTMÄTIGA chans till en riktigt bra förskolemiljö - och bästa förutsättningar för en fortsatt god utveckling - är att få politikerna att förstå, och respektera de reella behoven och tilldela förskolan de pengar som behövs! Till och med forsknig visar klart och tydligt att en satsning på dagens barn leder till ett mer välmående samhälle i morgon.
Alltså: EN SATSNING PÅ FÖRSKOLAN IDAG, ÄR EN SÄKER INVESTERING FÖR FRAMTIDEN!


Gäst

#10

2013-09-12 09:56

Det är nödvändigt att hålla protesterna levande och få med allt fler namnunderskrifter. Ju fler som stödjer detta, desto större chans att politikerna reagerar - om inte annat av rädsla för att helt förlora ansikte och uppdrag!
Upprörd

#11

2014-01-17 13:12

Jag är så arg över detta... vad är det för fel på politikerna? Efter alla incidenter som sker, som inte får hända, borde dem för länge sedan insett att antalet barn per pedagog är alldeles för högt! Det äventyrar barnens säkerhet och därför händer de incidenter vi läser om i media, för personalen kan omöjligt ha alla barn under uppsikt. Det är hemskt! Det borde vara förbjudet att det är på detta vis. Jag vill inte höra ordet budget eller pengar i detta sammanhang. Våra älskade barn är det bästa vi har och barnen är vår framtid! Säkerheten måste gå före allt! Jag har varit i kontakt med förskolechef och utbildningsnämnde i min kommun men för dem handlar allt om pengar, så vidrigt! Hur kan dem leva med gott samvete, för mig är det en gåta.

Gäst

#12

2014-03-23 16:14

Nu är det dags för Uppsala kommun att börja tänka till när det gäller barngrupperna på fsk. jobbar själv på fsk. i Uppsala vi har 21 barn på 2,75% personal,alltså blir man ofta 2 personal kvar på em.det sliter hårt på både personal och barn.