Solängen

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Solängen.


Anonymous

#1

2016-11-10 22:10

Med förhoppningen att kunna påverka Solängens framtid / Fredrik
Håkan

#2 Ams samma dag....

2016-11-11 08:04

 Samma dag som Gävle Dagblad publicerar denna nyhet så läggs en jobb annons ut på ams  där de söker personal till ihop slagningen....

 

 

 

 


Gäst

#3

2016-11-11 11:55

Låt solängen och nynäs vara kvar som högstadieskola! Stora skolenheter skapar alienation! Alla barn/ungdomar behöver mindre greppbara enheter ! Att tro att man får ökad kvalitet med stora skolor är en myt! Det finns gedigen forskning som bevisar detta faktum!!!

Gäst

#4 #4

2016-11-11 17:03

Vi undrar om de har alls tänkt ur barnens perspektiv i den här beslutsprocessen. 


Gäst

#5

2016-11-11 18:34

Jag bor bredvid solängen och vill att mina barn ska slippa lång väg till skolan. Vart är miljötänket kring detta?? Såklart barnen ska ha nära till skolan!

Gäst

#6

2016-11-12 10:12

Förstör inte skolan!!!

Gäst

#7

2016-11-13 13:44

Innebär verkligen en likvärdig skola att alla skolor ska vara lika dåliga? Varför inte se vad de fungerande skolorna gör bra och anamma det till de skolor som behöver förbättras istället? Vi valde en skola där barnen går från fskklass till 9an av en anledning och nu drar de undan mattan. Flytta?

Gäst

#8

2016-11-13 13:48

Det är en jätte bra skola som ligger nära och jag vill inte byta!
Malin

#9

2016-11-13 18:16

Finns många dåliga aspekter som ni nämner gällande kvalitén, barngrupper, inlärning osv men detta kan också påverka de enskilda familjerna negativt då det gör det inte längre möjligt för äldre elever att följa sina mindre syskon till skolan då en eller flera föräldrar kanske börjar arbeta tidigt. Även kan det vara en stor ökad börda på familjer med redan ansträngd ekonomi när de måste köpa busskort till sina barn. 


Gäst

#10

2016-11-14 12:37

För att jag vill gå kvar på Solängsskolan. Jag tycker att det är ett mycket olämpligt förslag att flytta skolans högstadieverksamhet till Nynässkolan.

Gäst

#11

2016-11-14 13:19

Bra jobbat!!!

Gäst

#12

2016-11-14 13:25

Detta kommer att få en stor negativ psykosocial påverkan på barnen. Inte bara under byggnationstiden, utan även sedan. Stackars stackars barn! Så många fler oupptäckta mobbingfall! Så många fler stressade barn. Så många fler utan självkänsla och trygghet. Så många borttappade talanger. En tuff skoltid blir nu så mycket tuffare för så många. Tanken med en likvärdig skola var ju inte att alla skulle få det likvärdigt dåligt. Sikta på att alla får det likvärdigt bra istället. Stackars, stackars, barn!
PG Hammar

#13 Re:

2016-11-14 18:07

#5: -  

 Öppna ditt hjärta och låt alla nyanlända barn och ungdomar få flytta in på Solängen. Varför inte kräva ett upprop att dessa stackare också ska få tillgång till bra utbildning, känns som ni alla fiskar i grumligt vatten.

Malin

#14 Re: Re:

2016-11-14 19:37

#13: PG Hammar - Re:  

 Läst kommentar nummer 5 som du hänvisar till och anser nog att det är du som är ute och fiskar för att försöka skapa en diskussion och framställa det som något det inte är.Mitt förslag är att du skapar en sådan petition, så kommer jag gärna skriva under den också. 

Och enligt Skolverket har "vårdnadshavaren rätt att välja skola för sitt barn i hela kommunen, inte bara i den kommundel eller stadsdel där eleven bor."

Det här handlar om att vi inte tror detta förslag höjer kvalitén på utbildningen för någon på de skolor det rör sig om med en stor låg -mellanstadie skola och en högstadieskola.

Och jag anser det onödigt då båda skolor oavsett behöver rustas eftersom de kommer vara i fortsatt drift, att utöver det till en schablon kostnad på 150 miljoner bygga ett nytt högstadium. Utan anser precis som du säkert kan hålla med om att dessa pengar kan  läggas på annat av kvalitetshöjande värde. 


Gäst

#15

2016-11-14 21:23

Solängen för alltid!!!

Gäst

#16

2016-11-15 20:28

Anser inte att våra elever skall skjutsas runt. Det bästa är att ha närhet till sin skolan. Utvärdering av konsekvens ej gjord, fördelar/nackdelar? Vad vinner man med detta? Solängsskolan står iför en stor rust, varför genomföra dessa förändringar nu? mm.mm....

Gäst

#17

2016-11-16 10:02

Jag vill gå på samma skola hela tiden och inte behöva byta och så blir det för många barn i samma ålder. Jag kommer att sakna min bror också. Han kommer inte att kunna hälsa på och hämta mig längre. Vi måste åka bil till skolan istället för att cykla. Det är ju jättedumt för miljön.

Gäst

#18

2016-11-16 10:18

Joel vlll oxå

Gäst

#19

2016-11-16 10:21

Solängsskolan ska få vara kvar

Gäst

#20 Solängsskolan

2016-11-16 10:23

Lägger ni ner vår skola för att vi är bättre än många andra skolor?, isf så är det otroligt dåligt och lägga ner en skola som denna!!

 


Gäst

#21

2016-11-16 10:28

Ålancpkdabfp
Håkan
Gäst

#22 Mötet 16/11

2016-11-16 15:42

Grymt besviken vi fick Munkavel på ..

 

 

Håkan

#23 16/11 mötet

2016-11-16 15:53

Svårt att agera när allmänheten får vetskap om detta 9/11.. 

 


Fredrik

#24 Ett oenigt beslut i nämnden, förhastat och baserat på undermålig utredning.

2016-11-16 21:30

Det framkom tydligt under mötet att nämnden var splittrad, inte som de tidigare meddelat att nämnden är eniga i beslutet.

All nödvändig fakta har inte funnits på bordet i god tid innan beslutet. En riskbedömning ska enligt Lisa Trevitt först ha kommit nämnden tillhanda så sent som dagen före beslutet (15/11) och att det förekommit diskussioner om att fatta snabbt och tyst beslut i frågan så att föräldrargrupper inte ska hinna organisera sig. Något som verkligen  denna vecka.

Omröstningen 7-5 där 5 ledamöter från S, V och MP ville återremittera ärendet och genomföra en större utredning kring trafiksituationen vid Solängsskolan. De ville också beakta ev. frågor från de två planerade möten med medborgarna den 21 och 22/11. Alliansen agerade oproffesionellt och lät personlig aggression och uppgivenhet över detta vilket ledde till att nämnden ajournerades i 15 min. Vi föräldrar som närvarade vid mötet försökte då få vår röst hörd. Alliansens nämndemän var irriterade och utvisade oss ur rummet. Därefter ville Tomas Hartikainen avhysa oss föräldrar under vår diskussion med oppositionen detta trots att vi stod i korridoren utanför aulan på Staffansskolan. Helt otroligt, det understryker bara det faktum att de inte vill ta in synpunkter/frågor från oss medborgare.

Skamligt!

Helen

#25 Överklagan!

2016-11-23 18:20

Helt vanvettigt och ogenomtänkt beslut. Har inte utb nämden brutit mot förvaltningslagen, som säger att man ska informera berörda kommunmedlemmar i god tid och ge chans för oss att tycka till och vara med och påverka?! Jag är ingen jurist, men visst borde vi kunna överklaga beslutet? Stor riskföreligger ju också att barnen får en undermålig arbetsmiljö med renoveringar och organisationsförändringar. Risk för brott mot skollagen...